En juist daarin ligt misschien ook wel de grootste valkuil van Analytics. Omdat het zo’n uitgebreide tool is, kun je eenvoudig het spoor bijster raken. Zeker als nieuwe gebruiker raak je al snel overweldigd door al die data, waardoor het moeilijk is te bepalen waar je nu op moet focussen. Daar gaan we je hieronder bij helpen.

In dit artikel gaan we in op:

  • Wat is Google Analytics?
  • Hoe werkt het?
  • Welke metrics zijn het belangrijkste om te analyseren?

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je uitgebreide analyses en rapporten kunt maken van je website bezoekers en hun gedrag. Deze inzichten kun je gebruiken om te bepalen hoe goed jouw site en de content erop aansluiten bij de behoefte van die bezoekers.

Met behulp van Analytics kan een organisatie bijvoorbeeld bepalen via welke weg het meeste verkeer naar de website komt, maar ook hoeveel conversies of omzet die verkeersbron oplevert.

Metrics, dimensies en segmenten

Een rapport in Google Analytics bevat meestal drie belangrijke onderdelen die je kunt aanpassen om de juiste weergave te zien te krijgen. Dat zijn:

  • Segmenten (het onderdeel van de bezoekers dat je mee wilt nemen in de analyse).
  • Dimensies (kwalitatieve labels die iets zeggen over de gebruikers, zoals een bezochte pagina, gebruikte browser, of demografische gegevens).
  • Metrics (kwantitatieve labels die een bepaald gewicht geven aan een stukje data, zoals de gemiddelde tijd die bezoekers op een pagina doorbrachten, het aantal weergaven van een pagina of het aantal bezochte pagina’s tijdens een sessie).

Hieronder is bijvoorbeeld het segment “alle verkeer” vergeleken met het aandeel “organisch verkeer”. De dimensie is in dit geval de de titel van de pagina’s die het verkeer bezocht heeft. En de metrics zijn bijvoorbeeld “952 unieke organische paginaweergaven” en “21 seconden gemiddelde tijd” voor de eerste pagina.

Wat zijn de belangrijkste data in Google Analytics?

Op deze manier is er een vrijwel eindeloze combinatie van datasets te maken die je in Google Analytics kunt opzetten, vergelijken en analyseren. Het is dan ook makkelijk om te verdwalen in al die cijfertjes die Analytics je biedt.

Google Analytics ondersteunt het bijhouden van tot wel 200 verschillende metrics: die kwantitatieve metingen van bepaalde dimensies van je verkeer. Daarom is het goed om een beeld te hebben van wat de belangrijkste metrics in Google Analytics zijn. Daarom zetten we de meest populaire voor je op een rijtje.

1. Gebruikers

Gebruikers laat het aantal bezoekers zien dat aan de andere instellingen van je rapport voldoet. In het voorbeeld hierboven ging het bijvoorbeeld om het aantal organische bezoekers van een bepaalde pagina, waarmee je kunt zien hoe goed die specifieke pagina in Google gevonden wordt. Vervolgens kun je de vergelijking maken met voorgaande maanden, jaren en de voortgang bepalen. Op basis hiervan kun je groei constateren, maar ook een forecast maken voor welke doelen je de komende maanden en jaren kan realiseren.

2. Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het gedeelte van je bezoekers dat slechts één pagina heeft bekeken en daarna je site direct weer verliet. Ze “stuiterden” als het ware weer weg van de landingspagina waar ze op binnenkwamen.

Dit percentage is interessant in relatie tot je volledige website, maar ook zeker met een bepaald segment bezoekers (bijvoorbeeld alleen betaald of organisch verkeer) of bij een specifieke pagina. Wanneer bij bepaalde doelgroepen of pagina’s het bouncepercentage aanzienlijk hoger ligt dan het gemiddelde van je website, kan dat een reden zijn om de bewuste pagina’s te optimaliseren voor een betere user experience. Volledig sturen op deze metric is niet helemaal zo zwart/wit, want is diverse situaties is het niet direct aanleiding om actie te ondernemen. Heb je voldaan aan de behoefte van de bezoeker (bijvoorbeeld informatievoorziening) dan kan een lage bounce logischerwijs voor komen. Je hebt de zoeker verder geholpen. Toch zou je zo’n zoeker graag aan je website willen binden. Door middel van een Call-to-action kun je bezoekers navigeren naar een vervolgstap en landingspagina.

3. Gemiddelde tijd op pagina

Google Analytics geeft je ook de gemiddelde tijd die een bezoeker doorbracht op een bepaalde pagina op je website. Ook dit kun je weer bekijken als het gemiddelde over je volledige website, of gekoppeld aan een specifieke URL, zodat je die twee kunt vergelijken.

Houd bij het analyseren van deze data wel rekening met het type pagina waar het om gaat. Zo is het logisch dat een landingspagina of productpagina (met weinig tekst en een duidelijk doel) doorgaans een langere tijd op pagina heeft dan een uitgebreide, informatieve blogpost.

4. Pagina’s per sessie

Je kunt in Google Analytics ook zien hoeveel pagina’s een bezoeker gemiddeld bekijkt. Dit kan je meer vertellen over hoe gemakkelijk een bezoeker vindt wat hij zoekt (in het geval van een eenvoudige, conversie-gedreven website) of hoe goed je in staat bent om mensen aan te zetten langer te blijven en meer artikelen te lezen (in het geval van een online magazine of blog).

5. Nieuwe gebruikers

Naast het totaal aantal gebruikers in een bepaalde periode, is het ook interessant om te zien hoeveel daarvan nieuwe gebruikers waren. Dat vind je in Google Analytics in het rapport “Doelgroep -> Overzicht”.

Dit is interessant omdat het je een beeld geeft van in hoeverre je mensen terug blijft trekken naar je website. Een groter aantal terugkerende gebruikers betekent dat je een vaste klantenkring opbouwt en een betere naamsbekendheid krijgt.

6. Behaalde doelen of transacties

Misschien wel de meest waardevolle mogelijkheid van Google Analytics is het instellen van doelen (zoals een verkoop van een product of invullen van een formulier), die je vervolgens door kunt meten. In Analytics kun je vervolgens het aantal keren zien dat zo’n doel behaald is, maar bijvoorbeeld ook welke verkeersstromen daar het meeste aan bij hebben gedragen.

Heb je een webshop? Dan wil je natuurlijk weten welke kanalen de meeste transacties en opbrengst opleveren. Lopen de Google Ads campagnes naar behoren? Realiseren we groei? Vervolgens kun je dieper om de metrics ingaan en kun je achterhalen welke producten goed converteren of welke juiste extra aandacht vergen.

ecommerce data uit google analytics

Andere onderliggende gegevens die daarbij nog van belang zijn: Hoeveel bezoekers hebben iets in hun winkelwagen geplaatst en niet geconverteerd? Hoe heeft mijn e-commerce conversiepercentage zich de afgelopen maanden ontwikkeld? Je kunt ook ervoor kiezen om een segment aan te maken voor “organisch verkeer” om zodoende juist te achterhalen wat je organische transacties doen en op welke pagina deze plaatsvinden (alsook de paginawaarde). Op die manier krijg je meer inzichten omtrent je inspanningen omtrent SEO.

In Google Analytics 4 (de nieuwste versie van Analytics) komt daar meer de nadruk op te liggen. Daarover straks meer.

7. Paginaweergaven

Last but not least: met het aantal paginaweergaven laat Google Analytics je precies zien welke pagina’s op je website het meeste bezocht worden. Dit zijn de pagina’s om het eerste aandacht aan te besteden wanneer je de conversie wilt verbeteren, een nieuw product onder de aandacht wilt brengen of wilt experimenteren met een incentive voor je e-maillijst. In de gedragsectie > site-content van Google Analytics kun je vervolgens weer achterhalen op welke specifieke pagina goed presteert en welke pagina’s veel organische paginaweergaven heeft.

Het geeft je ook een beeld van waar je bezoekers het meest naar op zoek zijn op je site. Daarmee krijg je een steeds beter beeld van je doelgroep.

Waar komen mijn website bezoekers vandaan?

Gegevens over je gebruikers en website kan je natuurlijk niet verzamelen zonder bezoekers. Om te kijken of je website werkt heeft je website wel bezoekers nodig. Die kan je op veel verschillende manier naar je website trekken. En wanneer ze uit alle hoeken en gaten komen door je mooie marketingacties wil je natuurlijk wel weten welke kanalen het belangrijkst zijn. Google Analytics categoriseert kanalen standaard al onder de volgende standaard kanaal groeperingen:

Google Analytics

Google Analytics standaard kanaalgroeperingen:

  • Direct: Wanneer mensen direct naar je URL gaan. Dit gebeurt wanneer mensen de URL direct in de browser invullen of het bijvoorbeeld onder favorieten opslaan. Ook zouden gebruikers hier onder worden gezet wanneer ze uit een ‘dark’ source komen. Dit zijn bezoekers die niet vanuit een ander websiteadres komen, maar uit bijvoorbeeld een mobiele app. Een voorbeeld hiervan is een link in een gesprek op whatsapp welke is gecodeerd.
  • Paid search: Verkeer dat komt uit PPC (pay per click).
  • Organisch search: Niet betaalde zoekresultaten in Google, Bing, Yahoo, Ecosia etc.
  • Referrals: Verkeer dat van andere websites komt (grote zoekmachines uitgesloten).
  • Email: Verkeer dat in een link (naar jouw website) heeft geklikt binnen een email. Het maakt niet uit of deze uit een gewone email komen of uit een emailprogramma als Mailchimp of Active campaign.
  • Display: Verkeer dat van display advertenties komt, zoals het Google display netwerk.
  • Social: Verkeer dat van sociale media komt zoals FacebookInstagram, Pinterest etc.
  • Affiliates: Verkeer dat van een affiliate netwerk komt.
  • Other Advertising: Verkeer dat van andere online advertentieplatformen komt.
  • Other: Verkeer dat niet terecht kan in een van bovenstaande bakjes.

Hoe krijg je meer bezoekers op je website? Met een goede online marketingstrategie natuurlijk! Met deze kanaal groeperingen kan je in Google Analytics uiteindelijk zien of de moeite die je stopt in een marketingkanaal het ook waard is of niet. Zo kan je zien dat:

  1. Of er wel bezoekers op je website komen vanuit een marketingkanaal.
  2. De bezoekers op je website de doelen volbrengen die je voor ogen hebt.

Voor de beginners onder ons zijn de standaard kanaalgroeperingen al meer dan genoeg. Voor de gevorderden. Het mooie is dat je ook je eigen kanalen kan toevoegen.

Doen mijn websitegebruikers wat ik wil dat ze doen?

Belangrijk om te weten is dat je website een middel is en geen doel op zich. Het is wel belangrijk om te weten welke doelen je website moet bereiken. Het is dan ook van belang dat je gebeurtenissen en doelen instelt binnen Google Analytics. Dit doe je binnen de instellingen.

De gemakkelijkste manier is een bedankpagina aanmaken en instellen. Dus wanneer iemand een formulier heeft ingevuld of een transactie heeft volbracht. Met een bedankpagina zit je altijd goed en zorg je ervoor dat de data nooit verloren gaat omdat Google Analytics automatisch alle paginabezoeken meeneemt.

Wil je weten hoe je binnen Google Analytics doelen kan instellen en daarmee conversies kan meten.

Doelen instellen is dus van belang om in één overzicht te zien of je website de doelen behaalt je die voor ogen hebt.

Voor webshops heb je zelfs speciale E-commerce instellingen. Wanneer je een CMS hebt die speciaal is afgestemd voor Ecommerce zal het instellen hiervan twee knoppen omzetten zijn. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een Woocommerce voor WordPress zal je wat extra instellingen nodig hebben. Dit leggen we een andere keer aan je uit.

De overgang naar Google Analytics 4

Eind 2020 werd de nieuwste versie van Google Analytics gelanceerd: GA4. Vanaf 1 juli 2023 vervangt deze nieuwe versie de oude volledig. Dit betekent een flinke aanpassing van de gebruikersinterface. Daarnaast zal GA4 minder afhankelijk zijn van third party cookies, waarmee de bescherming van privacy van bezoekers verbeterd wordt.

GA4 overzicht resultaten

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige versie volgens Google zelf zijn dat Google Analytics 4:

  • Zowel website- als app-gegevens verzamelt voor meer inzicht in de volledige klantreis
  • Gebeurtenissen in plaats van sessie gebaseerde gegevens gebruikt (meer focus op behaalde doelen en conversies)
  • Privacy opties bevat zoals metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering

Wie al een Google Analytics account heeft, wordt aangeraden om nu alvast een GA4-property aan te maken, zodat je ook hier gegevens kunt verzamelen en alvast data hebt opgebouwd voordat Univeral Analytics per 1 juli 2023 niet meer wordt ondersteund. Meer weten over Google Analytics 4? We schreven onlangs een blog over de overgang naar Google Analytics 4.

Je kunt dit doen door een GA4-property toe te voegen aan je bestaande account. Daarmee bestaan beide versies dan naast elkaar (elk in hun eigen property binnen je Google Analytics account) totdat GA4 het stokje definitief overneemt.

Meer weten over SEO? We hebben een hele SEO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze /semet alle liefde delen met de wereld!

Meer weten over Google Analytics?

Veelgestelde vragen over Google Analytics

Is Google Analytics gratis?

Ja, Google Analytics is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om inzicht te krijgen in de bezoekers van je website. Zo kun je analyseren op welke manier ze op je site terechtkomen, hoe hun gedrag op je site eruit ziet en inzicht vergaren in de demografische gegevens van je bezoekers.

Google Analytics is de meest gebruikte tool ter wereld voor het analyseren van hoe gebruikers interacteren met een website. Je kunt de tool gebruiken om trends en patronen te ontdekken en beslissingen te nemen die zijn onderbouwd met data.

Google Analytics is behoorlijk gebruiksvriendelijk en intuïtief, maar door de gigantische hoeveelheid data en rapporten die je kunt gebruiken kan het toch wat tijd kosten om het optimaal te leren gebruiken. Er zijn echter al vrij snel interessante basisinzichten uit te halen.

Google Analytics Google Analytics