/ leestijd 9 min.

Genoemd worden door AI-modellen: 5 praktische tips van experts

Remco en Sjoerd in overleg
  • SEO

Hoe zorg je ervoor dat AI-modellen jóuw naam noemen in hun output? En dat jij – nu de dominantie van Google afneemt – ook in de toekomst zichtbaar blijft bij jouw doelgroep? 

Rick nam een reeks aan podcasts op met 4 experts op het vlak van SEO en AI. Hij vroeg ze het hemd van het lijf en dat leverde interessante inzichten op. In dit artikel ontdek je de belangrijkste lessen over het onderwerpzichtbaar worden in AI’. 

Genoemd worden door AI: essentieel om goed zichtbaar te blijven

In ons eerdere artikel lees je dat de dominantie van Google afneemt door AI. En dat men steeds vaker AI-genereerde zoekmachines, zoals SearchGPT en Perplexity, raadpleegt voor een gepersonaliseerd antwoord op hun vraag.

Genoemd worden door AI-modellen is daarom essentieel om goed zichtbaar te blijven bij jouw doelgroep. En dan met name in de oriënterende fase van de klantreis. Want hoe dichter een consument tegen een transactie aanzit, hoe sneller ze tóch weer voor Google zullen kiezen. Google Products is namelijk overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en heeft alle aanbieders al aan elkaar verbonden.

Voorkom dat je omzet misloopt: de gevolgen als je alleen op Google focust

Nu denk je misschien: mijn doelgroep belandt uiteindelijk toch wel op mijn website via Google. Zolang ik maar zichtbaar ben in Google in de transactiefase van de klantreis. Dat is een misvatting. In sommige branches red je het daar misschien mee, maar zeker niet overal. Je loopt al snel omzet mis als je je geld alleen inzet op Google.

Stel je dit scenario maar eens voor: klant X heeft reuma en is op zoek naar een bed dat specifiek geschikt is voor zijn ziektebeeld, klachten en lichaam.

Met de groeiende populariteit van AI-gegenereerde zoekmachines is het aannemelijk dat hij via een AI-model gaat achterhalen wat de beste bedden zijn voor hem. Denk aan een zoekopdracht zoals:

“Ik heb reuma en heb veel last van mijn onderrug. Ik ben een man van 1,80 meter lang en ik weeg 80 kilogram. Ik zoek een bed dat goed past bij mijn lichaam en ziektebeeld en waarmee mijn rugklachten afnemen. Geef mij een top 10 van bedden welke het meeste voor mij geschikt zijn, inclusief verwijzing naar de website waar ik ze kan kopen.”

Klant X krijgt nu een lijstje te zien aan geschikte bedden; inclusief linkjes naar bijbehorende websites. Funest als jij hier niet tussenstaat. Want je begrijpt: de kans is maar klein dat klant X nu alsnog op jouw website belandt.

Zichtbaar worden in AI-zoekmachines: 5 praktische tips

Het belang van investeren in AI-optimalisatie moge duidelijk zijn. Dan is het nu tijd voor de hamvraag. Hoe krijg je dat voor elkaar: genoemd worden door AI? Onze podcastgasten lieten vanuit hun expertise 5 praktische tips doorschemeren. 

1. Zorg ervoor dat je terugkomt in lijstjes en overzichten

Arnout Hellemans, SEO- en Analytics-consultant bij Proposo en Sietse Kingma, oprichter van marketingbureau Bambuu, gaan in hun podcasts in op de waarde van lijstjes. Ze geven aan dat het vermeld worden op relevante lijstjes binnen jouw branche bijdraagt aan zichtbaarheid in AI-modellen. Denk aan: ‘De 10 beste bedden voor mensen met reuma’ of ‘De 5 best beoordeelde onlinemarketingbureaus in Zuid-Holland’.

Sietse zegt hierover bijvoorbeeld:

“Wat je ziet is dat partijen die goed terugkomen in lijstjes en overzichten bovengemiddeld vaak terugkomen bij dat soort zoekopdrachten. Autoriteit is een superbelangrijk onderdeel. Voor Google, maar ook in deze stelling. Zorg dat je dus echt bezig bent met vermeld worden op autoritaire websites. Op korte termijn kun je hier trucjes mee uithalen. Nu wordt er nog geen onderscheid gemaakt tussen ingekochte plekken op lijstjes en niet-ingekochte plekken.”

2. Bied data op een gestructureerde manier aan

Sietse Kingma benadrukt in de podcast dat je het stukje autoriteit zou moeten combineren met op een gestructureerde manier data aanbieden. Dat wil zeggen: laat op een duidelijke manier zien dat jij antwoord hebt op vragen die mensen stellen. Voeg bijvoorbeeld een pagina met veelgestelde  vragen toe. Op deze manier word je volgens Sietse nog beter vindbaar in AI-tools zoals Perplexity en SearchGPT (zoeken in ChatGPT).  

 

Sietse legt uit: “Die language models doen de zoektocht die je anders zelf zou doen. Zij proberen op een zo goed mogelijke manier in te schatten welke antwoorden ze het beste kunnen doorlussen naar de zoekers. En die antwoorden komen vaak uit verschillende bronnen vandaan. 

 

Het is dus superbelangrijk dat je laat weten: ‘dit zijn vragen waar ik antwoord op heb, dit zijn mijn antwoorden en dit is de reden dat je mij kunt vertrouwen dat dit het beste antwoord is.’” 

3. Zorg voor segmentatie in je content

Ook een waardevolle tip om beter zichtbaar te worden in AI-gegenereerde zoekmachines: zorg voor segmentatie in je content. Oftewel: stem je teksten specifiek af op verschillende doelgroepen.

In plaats van één algemene blogpost over ‘10 tips voor marketeers’ te maken, creëer je bijvoorbeeld meerdere versies voor verschillende branches. Denk aan tips voor marketeers die in de bouwsector werken, in de IT-branche of in de retail.

Expert Olaf Lemmens, oprichter van NinA AI Agency zegt hier in de podcast het volgende over:

“ChatGPT heeft geheugen en je kan aan de achterkant, bij de custom instruction, iets over jezelf vertellen. Dus AI weet, als ik zoek op een bepaald onderwerp, dat ik een bedrijfseigenaar ben. En als iemand anders zoekt, dat diegene een marketeer is of weer iemand anders een recruiter is. Wij zullen dus alle drie dan een ander antwoord krijgen. En als jij dus voor al die drie de doelgroepen een artikel hebt geschreven, kom je misschien wel bij alle drie naar boven. In plaats van bij één.”

4. Creëer helpful content

Naast segmentatie in je content, is ‘onderscheidend en waardevol zijn’ erg belangrijk om te scoren in AI-antwoordmachines. Helpful content creëren wordt in de toekomst nog belangrijker dan dat het nu al is. 

Je kunt namelijk segmenteren wat je wil. Maar als elke website exact dezelfde 10 tips deelt, en als iedereen op dezelfde doelgroepen segmenteert, dan ben je, zoals Olaf Lemmens zegt, ‘een eenheidsworst’.  

Door onderscheidend te zijn in je content zorg je ervoor dat AI jóuw content eerder gebruikt als output. Deel daarom nieuwe informatie en echt waardevolle kennis. Ga als contentspecialist bijvoorbeeld uitgebreid in gesprek met de ondernemer/vakspecialist om relevante input te vergaren. Zo creëer je een stuk content dat veruit anders is dan de rest. En waarmee jij opvalt ten opzichte van de concurrent. 

5. Voed de inspiratiefase met content op detailniveau

De laatste tip is van expert Peter van der Graaf, partner en medeoprichter van digital performance marketingbureau Booming. In de podcast vertelt hij dat het – om te scoren in AI-antwoordmodellen – belangrijk is om content te maken op detailniveau.

Dit hangt enigszins samen met tip 3; over segmenteren in je content. Maar in plaats van content te creëren voor verschillende specifieke doelgroepen, gaat dit over het maken van content over verschillende specifieke problemen, behoeften, producten of diensten.

Peter neemt een tuinaanlegbedrijf als voorbeeld. Volgens hem kan zo’n bedrijf content maken over de volgende onderwerpen:

“Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ‘nou, kijk. Ik heb allerlei wintertuinen aangelegd. En in die wintertuinen heb ik dit soort type bloemen toegepast. Desnoods hang je hier een detailpagina achter over dat type bloem of je licht viooltjes individueel uit. Daarmee ben je een goede informatiebron om de inspiratiefase van de klantreis te voeden.”

Meer weten over AI en SEO?

Wil je meer leren over de algoritmes van AI-modellen? En bereid jij je graag optimaal voor op wat de toekomst brengt voor jou als online marketeer?

Beluister onze podcasts, lees onze andere artikelen óf neem contact op met een SEO-specialist om eens te sparren!

Nieuwsbrief inschrijven

Meer weten over AI en online marketing?

We hebben een hele SEO-kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze SEO-experts met alle liefde delen met de wereld!

Benieuwd naar de nieuwste marketingtips, inzichten en best practices? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze zo in je mailbox!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Deze content is verzorgd door

Rick Zuidbroek

Strateeg en procesmanager

And here’s to you Expeditie Robinson: Rick wil meedoen! Hij regelt wel gelijk internet en opent een kantoor aan huis, want denken in mogelijkheden is zijn specialisme. Wij zien hem wel als Robinson: deze online marketingheld is een echte motivator en optimizer.