Bij outsourcing maakt een bedrijf gebruik van de diensten van een ander bedrijf om bestaande activiteiten uit te voeren. Dit betreft doorgaans ondersteunende activiteiten die de kerntaken van het bedrijf mogelijk maken. Niet alleen diensten maar ook werknemers kunnen via outsourcing ingezet worden. Wat is outsourcing en hoe wordt dit toegepast op SEO?
De term “outsourcing” wordt niet alleen gebruikt binnen internet marketing, het is een algemene term voor het uitbesteden van werkzaamheden aan een ander bedrijf. Zo kan het beheer van een callcenter voor een helpdesk uitbesteed worden, of de productie van onderdelen die in apparatuur worden gebruikt. Naast de diensten die externe leveranciers uitvoeren, is het ook mogelijk om personeel tijdelijk over te dragen aan een andere organisatie.
Het is voor de meeste bedrijven ondenkbaar om geen online aanwezigheid te onderhouden. Denk aan een website, een Facebook pagina of een Twitter feed. Net als bij de boekhouding en administratie kun je als bedrijf kiezen om deze taken zelf uit te voeren, of om deze uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Bij internet marketing outsourcing draag je (een deel van) de online activiteiten over aan een marketingbureau.
Hoewel outsourcing kosten met zich zal meebrengen, zal het ook tijd vrijmaken binnen de organisatie voor de kerntaken van het bedrijf. Daarnaast kan een externe partij met wat meer afstand naar de uitstraling van een onderneming kijken wat nieuwe perspectieven biedt. Uiteraard mag je van een specialist verwachten dat de resultaten minimaal overeenkomstig, en bij voorkeur beter zijn dan wanneer deze werkzaamheden intern worden uitgevoerd.
Met name voor online activiteiten is het mogelijk om diensten grensoverschrijdend uit te besteden. Gebrek aan controle op de werkzaamheden en culturele verschillen kunnen wel een risico vormen. Sommige internationaal georiënteerde bureau’s werken dan ook met lokale vertegenwoordigers om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen.