Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

RLSA staat voor Remarketing Lists for Search Ads, in het Nederlands zijn dit de lijsten voor zoekmachine advertenties met als doel het opnieuw benaderen van potentiële klanten. Het is een optie die aanwezig is in Google Ads waarmee adverteerders hun campagnes kunnen aanpassen op basis van eerder bezoek aan een website en de pagina’s die bekeken zijn. Wat is RSLA en hoe verschilt dit van een standaard remarketing strategie?

Definitie RLSA

Er zijn twee manieren om RLSA’s in te zetten:

  1. Maak aanpassingen aan de biedingen op advertentiegroepen bij remarketing lijsten die op Google naar de zoektermen zoeken waar je op biedt.
  2. Stel advertentiegroepen samen die pas geactiveerd worden en advertenties weergeven op het moment dat een gebruiker op de remarketing lijst verschijnt, en zoekt op basis van de zoektermen waar je op biedt.

Waarom zou je deze Google Ads methode toepassen?

Met een RSLA kun je zoekmachine advertentie campagnes meer specifiek richten op gebruikers die reeds bekend zijn met jouw aanbod en website. Dit kan leiden tot een hogere conversie, meer omzet, minder advertentiekosten en een hogere Return On Investment (ROI).

Verschil met standaard remarketing

Bij remarketing kunnen advertenties uit het Google Display Network worden weergegeven die op de remarketing lijst vermeld staan. Je kunt dus een advertentie te zien krijgen op een compleet andere website. Bij Remarketing Lists for Search Ads gaat het specifiek om nieuwe zoekopdrachten in Google die overeenkomen met jouw gekozen keywords, voor gebruikers die reeds jouw pagina hebben bezocht. Het is daarmee een meer doelgerichte manier van adverteren waarbij een actie vanuit de consument een vereiste is.

Oprekken van het advertentiebudget

Wanneer het niet haalbaar is om willekeurig advertenties weer te geven in Google kun je met RSLA alleen de mensen benaderen die reeds jouw website bezocht hebben, en zoeken naar de zoekterm waar je op gevonden wilt worden. Je weet dus op voorhand dat A: De consument specifiek op zoek is naar een dienst of product die je aanbiedt, en B: deze consument reeds bekend is met jouw website. Daarmee is het een zeer doelgerichte vorm van adverteren.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z