RLSA staat voor Remarketing Lists for Search Ads, in het Nederlands zijn dit de lijsten voor zoekmachine advertenties met als doel het opnieuw benaderen van potentiële klanten. Het is een optie die aanwezig is in Google Ads waarmee adverteerders hun campagnes kunnen aanpassen op basis van eerder bezoek aan een website en de pagina’s die bekeken zijn. Wat is RSLA en hoe verschilt dit van een standaard remarketing strategie?
Er zijn twee manieren om RLSA’s in te zetten:
Met een RSLA kun je zoekmachine advertentie campagnes meer specifiek richten op gebruikers die reeds bekend zijn met jouw aanbod en website. Dit kan leiden tot een hogere conversie, meer omzet, minder advertentiekosten en een hogere Return On Investment (ROI).
Bij remarketing kunnen advertenties uit het Google Display Network worden weergegeven die op de remarketing lijst vermeld staan. Je kunt dus een advertentie te zien krijgen op een compleet andere website. Bij Remarketing Lists for Search Ads gaat het specifiek om nieuwe zoekopdrachten in Google die overeenkomen met jouw gekozen keywords, voor gebruikers die reeds jouw pagina hebben bezocht. Het is daarmee een meer doelgerichte manier van adverteren waarbij een actie vanuit de consument een vereiste is.
Wanneer het niet haalbaar is om willekeurig advertenties weer te geven in Google kun je met RSLA alleen de mensen benaderen die reeds jouw website bezocht hebben, en zoeken naar de zoekterm waar je op gevonden wilt worden. Je weet dus op voorhand dat A: De consument specifiek op zoek is naar een dienst of product die je aanbiedt, en B: deze consument reeds bekend is met jouw website. Daarmee is het een zeer doelgerichte vorm van adverteren.