Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Attributies wat betreft marketing staat voor de identificatie van een serie aan acties door een gebruiker die bijdragen aan een gewenst resultaat of doelstelling. Aan iedere actie worden waarden toegekend. Deze methode biedt inzicht omtrent het gedrag van een lead binnen de sales funnel. Wat zijn attributies en hoe worden ze gedefinieerd binnen een online marketing strategie?

Definitie attributies

Marketing attributies komen voort uit een psycho-analytische benadering van verkoop. Hoewel een aantal principes reeds bestonden in traditionele vormen van marketing is deze analytische vorm verder uitgebreid en verfijnd met betrekking tot online marketing. Denk hierbij aan marketing funnels, conversies en growth loops. Attributies zijn waarden die aan verschillende momenten in een conversie proces gekoppeld worden. Iedere actie die wordt genomen krijgt een waarde toegekend, dit kan een monetaire waarde zijn maar dit kunnen ook andere parameters zijn.

Er zijn verschillende soorten attributies te onderscheiden:

Enkele bron: Hierbij wordt alle invloed gekoppeld aan één specifieke actie. Denk aan de laatste klik voordat iemand een aankoopbeslissing maakt.
Verdeelde attributie: In dit geval worden er meerdere controlepunten bepaald waarbij ieder punt een waarde wordt toegekend. Dit kan heel specifiek zijn of een ruwe schatting betreffen.
Algoritme of verwachting: Hierbij worden statistische modellen toegepast en zelflerende algoritmen ingezet om zeer specifieke resultaten te berekenen voordat ze gerealiseerd zijn.

Kosten bepalen met attributies

Om een consument te converteren tot betalende klant kan een lange weg zijn. Zo moet eerst de interesse worden gewekt, vervolgens zal een lead door een proces van informeren en activeren naar een succesvolle transactie geleid worden. Om een persoon tot een lead te maken kan gepaard gaan met kosten. Dit kan worden berekend in Cost Per Lead (CPL). Naast persoonsgerichte activiteiten kan bijvoorbeeld ook een advertentiecampagne worden geanalyseerd door de Return On Ad Spend ofwel ROAS te bepalen.

 

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z