Volledige begrippenlijst

Lengte content

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Met lengte content wordt het aantal woorden van één webpagina of artikel bedoeld. Naast de tijd die een bezoeker bereid is te spenderen aan het lezen van een pagina, kan het aantal woorden op een webpagina ook invloed hebben op de positie in de zoekresultaten. Wat is lengte content en hoe worden pagina’s het beste gevonden én gelezen?

Definitie lengte content

Naast het gebruik van specifieke zoekwoorden, het ingeven van meta data of andere SEO methoden, wordt er bij internet marketing ook aandacht besteed aan de lengte van de content. Google indexeert lange teksten op een andere wijze dan korte teksten, en dit heeft invloed op de positie in de zoekresultaten. Daarnaast is de lengte van content ook van belang voor de bezoeker. Wanneer een tekst te kort is wordt er wellicht te weinig informatie geboden, bij een tekst die te lang is kan de lezer voortijdig afhaken.

Optimale lengte content

Veruit de meeste internet marketing websites geven aan dat pagina’s die minimaal 2000 woorden lang zijn het beste scoren, dit noemen we ook wel “longread” artikelen. De gemiddelde lengte van pagina’s op de eerste resultatenpagina van Google komt net iets lager uit dan 2000 woorden. Moz adviseert een minimale lengte van 1000 woorden, Medium geeft aan dat de perfecte lengte content 7 minuten kost om te lezen.

Kort maar krachtig

Blogs en kennisbanken met veel korte pagina’s bieden ook zeker een meerwaarde voor zoekmachine optimalisatie. Google kan deze webpagina’s gebruiken om snel een antwoord te geven op een vraag, daarnaast kun je eenvoudig een variatie in zoekwoorden gebruiken met doelgerichte blog artikelen. Niet iedere pagina hoeft duizenden woorden lang te zijn.

Mag het iets meer zijn?

Naast kwantiteit in woorden mag de kwaliteit wat betreft de inhoud zeker niet worden vergeten. Een bezoeker heeft geen interesse om een half uur te besteden aan een verkooppraatje met weinig inhoud. Ook de schrijfwijze en leesbaarheid zijn factoren die niet alleen voor de lezer van belang zijn, maar door de kunstmatige intelligentie in zoekmachines ook in toenemende mate voor de ranking in Google.