Staffel in de Nederlandse taal staat voor de manier waarop korting wordt berekend wanneer grotere hoeveelheden worden afgenomen. Hoewel deze korting van toepassing kan zijn op aankopen van consumenten, wordt het vaker gebruikt binnen B2B om inkopers aan te zetten tot afname van grotere volumes. Wat is Staffel en hoe werkt deze wijze van kortingen berekenen?
Een product kost 10 euro inkoop. Wanneer een bedrijf 20 stuks koopt zou de prijs dus op 200 euro liggen. Een fabrikant of groothandel heeft minder kosten wanneer er tegelijkertijd meer artikelen worden afgenomen, daarom wordt er Staffelkorting geboden wanneer er hogere aantallen worden besteld. De fabrikant heeft hier voordeel van evenals de afnemer. De klant merkt hier in beginsel niets van, tenzij de verkoper besluit om (een deel van) dit voordeel door te berekenen aan de klant.
Staffel is een algemene term die synoniem staat voor trede, bij Staffelkorting wordt er per trede een korting geboden. Denk aan 1-10 stuks voor de normale eenheidsprijs, bij 11-50 stuks een korting van 5% en bij afname van 51-100 stuks een korting van 10%. Dit kan de klant overtuigen om een grotere hoeveelheid in te kopen. De leverancier hoeft zo slechts eenmaal een factuur uit te brengen, eenmaal een pakket te verzenden, bij garantie of andere after-sales service is er slechts één klant om mee te communiceren. Deze efficiëntie wordt uitgedrukt in een monetaire waarde en is daarmee een marketinginstrument.
In de Duitse taal heeft het woord een andere betekenis. Dan staat ‘Staffel’ bij bijvoorbeeld Impuls Season 2 of Homeland 7 voor een serie of seizoen afleveringen. In de Engelse taal is er geen specifiek woord voor, daar wordt de term ‘volume discount’ gebruikt. Bedrijven als Makro en het Amerikaanse Best Buy maken gebruik van dit systeem. Dit zijn winkels waarbij de klant in het bezit moet zijn van een speciale klantenpas om gebruik te maken van de voordelen die de winkel biedt.