Volledige begrippenlijst

Huisstijl

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

De wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe zichtbaar presenteert noemen we de huisstijl. Dit is de visuele presentatie van de organisatie waar het logo, de kleurstelling, lettertypes en andere visuele elementen deel van uitmaken. Deze stijl wordt consequent doorgevoerd in alle visuele presentaties van de organisatie. Wat is huisstijl en waarom is dit zo belangrijk voor de identiteit van een bedrijf?

Definitie huisstijl

Huisstijl wordt ook wel “corporate identity” genoemd, de Engelse term voor de uitstraling van een bedrijf of organisatie. Het betreft de combinatie van elementen als:

  • Logo
  • Kleuren
  • Lettertypes
  • Fotografie
  • Indeling

Alle visuele elementen die de identiteit van een organisatie bepalen dus. Dit verhoogt de herkenbaarheid van het bedrijf of merk en biedt een differentiatie ten opzichte van de concurrentie.

Consequent gebruik

Doorgaans zal de communicatieafdeling van een organisatie het gebruik van de huisstijl bewaken. Denk aan het archiveren en beschikbaar stellen van logo’s voor gebruik in promotionele acties, het bepalen van kleuren in RGB en/of CMYK waarden en het stellen van eisen bij publieke uitingen. De huisstijl wordt toegepast op zaken als:

  • Website
  • Briefpapier
  • Visitekaartjes
  • Vervoersmiddelen
  • Bedrijfskleding
  • Banner advertenties in diverse media

Omdat veel van deze uitingen door externe bedrijven uitgevoerd worden, is het van belang dat de communicatieafdeling het juiste bronmateriaal kan aanleveren. Hiervoor wordt vaak een huisstijlhandboek samengesteld.

Aanpassen van de huisstijl

Sommige huisstijlen blijken tijdloos te zijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Hoewel de herkenbaarheid van belang is, kan het soms toch meerwaarde bieden om de bestaande huisstijl aan te passen. Vaak betreft het subtiele aanpassingen, maar soms kan het ook een volledige vervanging zijn. Hoewel het logo het meest in het oog springt, zijn er nog veel meer elementen die van invloed zijn op de ervaring en herkenbaarheid.

Zeker bij internet marketing en bedrijven die alleen bestaan op internet kan het bepalen van een eenduidige en herkenbare huisstijl van groot belang zijn voor de merkidentiteit. Dit zal dan ook doorgevoerd moeten worden bij online adverteren