MarCom is een samentrekking van Marketing en Communicatie. Hierin worden de basisconcepten rondom de interacties met klanten aangeduid. Er komen verschillende communicatiemiddelen aan bod waaronder gedrukte media, radio, televisie, mailings of banners op websites. Wat is MarCom en welke concepten liggen hieraan ten grondslag?
De betekenis van MarCom is letterlijk Marketing Communicatie, en bestaat uit vier basisconcepten bij fysieke goederen:
Dit worden ook wel de 4P’s genoemd, terwijl MarCom (tevens met dubbele ‘m’ geschreven) ook wel afgekort wordt tot MC. Voor dienstverleners zijn zeven basisconcepten gedefinieerd:
Onder deze concepten vallen advertenties, promoties, verkoopacties, campagnes en online promotie. Het zijn allemaal middelen om de klant te informeren over producten en diensten, en communicatiemiddelen in te zetten om contact te leggen en onderhouden met potentiële klanten. Promotie kan op verschillende manieren plaatsvinden, doorgaans zal er een ‘marketing mix’ worden toegepast om de beoogde doelstellingen te realiseren. Denk aan televisie commercials en een mailing, in combinatie met een banner campagne.
Promotie kan op veel manieren plaatsvinden. Online, offline, via dure reclamespots op de televisie of met goedkope viral campagnes online. In alle gevallen moet de adverteerder er rekening mee houden dat mensen in principe niet zitten te wachten op een reclameboodschap. De vorm en de keuze van het platform zijn daarmee van groot belang om toch de aandacht van de doelgroep te trekken.
Er zijn veel manieren om te communiceren met potentiële klanten. Dit kan op basis van voorlichting zijn, zoals het uitleggen van de voordelen die een product of dienst biedt. Communicatie betekent ook luisteren naar de wensen en behoeften van de klant, social media speelt een belangrijke rol bij het onderhouden van dit soort communicatie.
Internet heeft de definitie van MarCom behoorlijk veranderd. Zowel de promotionele aspecten als de communicatiekanalen zijn veel meer gepersonaliseerd. In plaats van een ‘one-to-many’ strategie, wordt vaker gebruik gemaakt van een ‘many-to-many’ aanpak waarbij meerdere online kanalen worden ingezet om een grote doelgroep te bereiken.