Wanneer een “no follow” waarde wordt toegekend aan een HTML element, geeft dit aan dat de bestemming van een weblink geen voordeel zal genieten op de ranking in de zoekresultaten. Hoewel het oorspronkelijk bedoeld is om spam in blogs tegen te gaan, kan het ook een negatieve impact hebben op websites die als bron gebruikt worden. Wat is no follow en wat heeft dit te maken met zoekmachine optimalisatie?
De “no follow” waarde is in 2005 bedacht om spammen in blogs tegen te gaan. Dit is de praktijk van koppelingen in reacties op websites plaatsen, met als doel de positie in zoekmachines kunstmatig te beïnvloeden. Zoekmachine Google en blogging platform Blogger besloten deze “vervuiling” tegen te gaan door een no follow element te introduceren. Wanneer een HTML link op een webpagina voorzien wordt van een no follow waarde, zal deze link niet meetellen in de ranking voor zoekmachines. Normaal gesproken scoren pagina’s waar naartoe gelinkt wordt beter in Google, dit noemt men “linkjuice”.
Het voornaamste naslagwerk op internet maakt standaard altijd gebruik van deze waarde, wat niet door iedereen gewaardeerd wordt. De inhoud van Wikipedia is grotendeels gebaseerd op externe informatie. Hoewel deze bronnen altijd worden vermeld op de pagina, worden de links voorzien van een no follow waarde. Dit betekent dat de bron van de informatie niet “beloond” wordt door Wikipedia waardoor de kans aanwezig is dat een Wikipedia pagina hoger scoort in Google dan de oorspronkelijke bron van de informatie.
Binnen internet marketing is het kopen van links op websites en blogs een strategie die vaak wordt toegepast. Het is in principe gebruikelijk om een no follow waarde te plaatsen op iedere link die betaald wordt. Marketing professionals zijn hier doorgaans niet zo gelukkig mee, omdat deze vorm van adverteren een grote markt vertegenwoordigt.
Links met het attribuut no follow worden niet door zoekmachines gevolgd, wat spam kan tegengaan maar de vindbaarheid van de bron negatief kan beïnvloeden.