Volledige begrippenlijst

Hreflang-tag

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Hreflang-tag is een link attribuut waarin de taal wordt aangeduid met mogelijk ook geografische restricties voor een website. Zoekmachines kunnen deze tag uitlezen om de juiste taal en het verzorgingsgebied van een website te bepalen. Wat is een hreflang tag en wanneer biedt het eigenlijk voordeel om een groep bezoekers toegang tot een website te weigeren?

Wat is hreflang-tag?

Internet is een wereldwijd fenomeen. Het gebrek aan geografische restricties heeft nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor zowel communicatie als voor commercie. In een webshop kunnen wereldwijd producten en diensten worden aangeboden, wat met een fysieke winkel niet mogelijk is. Het lijkt dan contraproductief om de hreflang-tag te gebruiken. Deze tag beperkt namelijk juist het verspreidingsgebied. Toch zijn er wel degelijk redenen om hreflang tags te gebruiken:

De website is gericht op bezoekers in hetzelfde gebied die verschillende talen spreken.
De website is gericht op bezoekers in andere landen maar wel met een gedeelde taal.
De website is gericht op bezoekers in andere landen die verschillende talen spreken.

De talen zijn vastgelegd in ISO 639-1 en de landen in ISO 3166-1, uit beide categorieën kan er een parameter worden opgenomen in de hreflang tag. Verschillen binnen een taal kunnen ook worden aangegeven binnen de ISO 15924 standaard om bijvoorbeeld traditioneel en vereenvoudigd Chinees van elkaar te onderscheiden. Wanneer er geen specifieke groep aangemerkt wordt, dan is de x-default van toepassing.

Waarom onderscheid maken?

Hoewel internet geen geografische grenzen kent, is de wereld nog steeds verdeeld in landen en talen. Veel mensen vinden het prettig om informatie in hun moedertaal te lezen, daarnaast zijn er diensten die geografisch gebonden zijn. In plaats van de bezoeker naar een standaard pagina te sturen om zelf de keuze te maken, kan direct de juiste versie worden geladen. Overigens is het mogelijk dat Google toch besluit om een andere versie hoger in de zoekresultaten te plaatsen wanneer deze URL als meer relevant wordt gezien. Denk aan een Engelstalige zoekopdracht in een Nederlandstalig taalgebied. De hreflang-tag is dus indicatief en informatief voor het zoekalgoritme maar niet altijd bepalend.