Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Segmenteren staat voor het verdelen van het totaal aantal consumenten in groepen die duidelijk te omschrijven zijn. Deze Segmentatie kan gebruikt worden om doelgroepen te definiëren, aan te spreken en producten of diensten aan te bieden. Er zijn een aantal standaard criteria die in Psychografische Segmentatie aan bod komen. Wat is Segmenteren en waarom is het goed om het bereik op voorhand al te beperken?

Wat is Segmenteren?

Een groter bereik is niet voor iedere ondernemer voordelig. Het kost meer tijd en inspanning om een zeer brede doelgroep aan te spreken, daarnaast zijn lang niet alle producten en diensten geschikt voor een grote groep consumenten. Via broadcast kanalen zoals televisie worden vaak advertenties getoond van supermarkten en consumptiegoederen waar de meeste mensen gebruik van maken. Op internet is een specifieke doelgroep Segmenteren een vaak toegepaste strategie voor meer specifieke (targeted) marketing. De vier voornaamste Segmentatie kenmerken zijn:

  1. Demografie
  2. Psychografie
  3. Gedrag
  4. Locatie

Psychografische Segmentatie is een methode om consumenten met overeenkomstige kenmerken te groeperen. Deze clusters vormen tezamen segmenten van klanten gebaseerd op kenmerken als leefstijl, hobby’s en inkomensklasse. Op deze wijze kunnen bedrijven zeer doelgericht advertentiecampagnes invulling geven, die ontworpen zijn om specifiek dit segment aan te spreken. Om effectief te zijn, moeten deze uitingen exclusief vertoond worden aan het juiste segment.

Data verzamelen

Op Facebook komen regelmatig quizzen voorbij die op het eerste gezicht bedoeld lijken als vermaak. Hier wordt vaak een uitdagende tekst bij vermeld zoals “8 van de 10 spelers slaagt niet voor deze test”. De quiz indexeert niet alleen de kennis van de speler, deze informatie draagt bij aan het samenstellen van een interesseprofiel. Op basis van dit soort informatie kunnen doelgericht advertenties worden weergegeven. Een meer doelgerichte benadering kan leiden tot een hogere conversie van leads naar klanten. Door vooraf een selectie van de totale groep consumenten te kiezen, kunnen promotionele uitingen persoonlijker en relevanter worden aangeboden.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z