Volledige begrippenlijst

Segmenteren

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Segmenteren staat voor het verdelen van het totaal aantal consumenten in groepen die duidelijk te omschrijven zijn. Deze Segmentatie kan gebruikt worden om doelgroepen te definiëren, aan te spreken en producten of diensten aan te bieden. Er zijn een aantal standaard criteria die in Psychografische Segmentatie aan bod komen. Wat is Segmenteren en waarom is het goed om het bereik op voorhand al te beperken?

Wat is Segmenteren?

Een groter bereik is niet voor iedere ondernemer voordelig. Het kost meer tijd en inspanning om een zeer brede doelgroep aan te spreken, daarnaast zijn lang niet alle producten en diensten geschikt voor een grote groep consumenten. Via broadcast kanalen zoals televisie worden vaak advertenties getoond van supermarkten en consumptiegoederen waar de meeste mensen gebruik van maken. Op internet is een specifieke doelgroep Segmenteren een vaak toegepaste strategie voor meer specifieke (targeted) marketing. De vier voornaamste Segmentatie kenmerken zijn:

  1. Demografie
  2. Psychografie
  3. Gedrag
  4. Locatie

Psychografische Segmentatie is een methode om consumenten met overeenkomstige kenmerken te groeperen. Deze clusters vormen tezamen segmenten van klanten gebaseerd op kenmerken als leefstijl, hobby’s en inkomensklasse. Op deze wijze kunnen bedrijven zeer doelgericht advertentiecampagnes invulling geven, die ontworpen zijn om specifiek dit segment aan te spreken. Om effectief te zijn, moeten deze uitingen exclusief vertoond worden aan het juiste segment.

Data verzamelen

Op Facebook komen regelmatig quizzen voorbij die op het eerste gezicht bedoeld lijken als vermaak. Hier wordt vaak een uitdagende tekst bij vermeld zoals “8 van de 10 spelers slaagt niet voor deze test”. De quiz indexeert niet alleen de kennis van de speler, deze informatie draagt bij aan het samenstellen van een interesseprofiel. Op basis van dit soort informatie kunnen doelgericht advertenties worden weergegeven. Een meer doelgerichte benadering kan leiden tot een hogere conversie van leads naar klanten. Door vooraf een selectie van de totale groep consumenten te kiezen, kunnen promotionele uitingen persoonlijker en relevanter worden aangeboden.

Segmentatie marketing

Een marketing bedrijf uit de Verenigde Staten genaamd Gloo maakt gebruik van segmentatie om religieuze boodschappen uit te dragen. Op basis van een aantal meetpunten beweert het bedrijf mensen te kunnen onderscheiden die specifieke hulp nodig hebben. Op dat moment wordt er een gerichte advertentie specifiek voor dat individu weergegeven. Als iemand gefrustreerd raakt over de politiek verschijnt er een bericht dat Jezus ook problemen had met politici. Naast een specifieke boodschap kunnen er ook websites aan de melding gekoppeld worden. Denk aan eenzame mensen die tijdens de kerstdagen uitgenodigd worden om naar de lokale kerk te gaan. Dit soort digitale segmentatie past binnen de traditie van ‘de goede boodschap’ uitdragen zoals missionarissen dit doen.

Google stopt met cookies

Er zijn first party cookies en third party cookies. De eerste groep cookies is bedoeld om de functionaliteit van een website uit te breiden, een third party cookie kan diverse toepassingen hebben waaronder tracking van internet gebruikers. Dit soort cookies spelen een belangrijke rol bij segmentatie van personen voor marketing. Google heeft in 2020 aangegeven in 2023 te stoppen met third party cookies in Chrome met als doel privacy online beter te beschermen. Apple had al eerder dergelijke restricties in iOS toegepast. Daarmee komen er minder mogelijkheden voor adverteerders om data van gebruikers te verzamelen. Er bestond al een opt-out mogelijkheid voor gebruikers, als cookies standaard verbannen worden kan het lastiger zijn om de wensen en behoeften van een gebruiker te bepalen.

Cross-over segmentatie

Country muziek is gericht op mensen die van deze muziekstijl houden. Rap muziek is gericht op mensen die van rap houden. De overlap is beperkt. Toch werd “Old Town Road” van Lil Nas X en Billy Ray Cyrus een enorme hit. Bij markt segmentatie kan het lucratief zijn om de grenzen op te zoeken en deze te overschrijden. Zo kan er een nieuwe markt worden aangeboord. Taylor Swift is een voorbeeld van een voormalig country artiest die haar succes vond in popmuziek. Het omgekeerde is ook mogelijk. Zo zijn er meerdere artiesten die geen wereldwijd succes boeken en gebruik maken van segmentatie. Alphaville maakte hier een nummer over getiteld “Big In Japan” als verwijzing naar artiesten die naar Japan afreizen om daar een nieuwe carrière op te bouwen.