Bij een pull strategie is het de bedoeling dat klanten zelf naar de aanbieder komen. Tijdens het marketing proces wordt de potentiële klant verleid om zelf de stap te nemen een product of dienst af te nemen. De pull strategie is het tegenovergestelde van de push strategie, met een afwijkende aanpak. Wat is pull strategie en wat zijn de voorwaarden voor deze vorm van marketing?
Bekendheid speelt een belangrijke rol bij een pull strategie, dit vertaalt zich doorgaans in een aanzienlijk marketing budget. Laten we als voorbeeld een aanbieder van kinderspeelgoed nemen. Er wordt flink geadverteerd via verschillende kanalen om de naam van het merk of product bij de doelgroep te brengen. De kinderen of ouders krijgen de advertentie te zien, hebben interesse in het merk of product en zullen vervolgens de winkel of webshop bezoeken. “Pull” is het Engelse woord voor “trekken”, de potentiële klant moet binnengesleept worden om de gewenste conversie te bereiken.
Een pull strategie vereist doorgaans behoorlijk wat overtuigingskracht om succesvol te zijn, de klant heeft in beginsel geen interesse in het aangeboden merk of product. Naamsbekendheid creëren is vaak de eerste stap in het proces, zo kan het voornoemde merk speelgoed de productlijn kenbaar maken via banners, zoekmachines advertenties bij relevante zoekopdrachten, of video advertenties voor kindvriendelijke YouTube filmpjes. Social media marketing speelt ook een belangrijke rol bij de pull strategie, er moet flink wat “getrokken” worden aan de klant om ze tot actie aan te zetten.
De push strategie is in veel opzichten het tegenovergestelde van de pull strategie. Bij een push strategie toont een potentiële klant op voorhand al interesse door bijvoorbeeld een webshop te bezoeken, commercials te bekijken of zich aan te melden voor een nieuwsbrief.
Pull marketing richt zich op het creëren van vraag bij potentiële klanten, waarbij de nadruk ligt op het aantrekken van geïnteresseerde consumenten naar het merk of product. Dit wordt bereikt door het gebruik van verschillende strategieën, zoals zoekmachineadvertenties, sociale media-engagement en andere tactieken die gericht zijn op het bereiken van consumenten die al op zoek zijn naar relevante producten of diensten. Daarbij is inbound marketing een belangrijk aspect van pull marketing. Het vormt de kern van de strategie door het leveren van waardevolle content die potentiële klanten aantrekt en hen engageert. Wij zijn gespecialiseerd in inbound marketing, dus wanneer jij je inbound marketing wilt uitbesteden kunnen wij ook verder ondersteunen hierbij.