Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij een pull strategie is het de bedoeling dat klanten zelf naar de aanbieder komen. Tijdens het marketing proces wordt de potentiële klant verleid om zelf de stap te nemen een product of dienst af te nemen. De pull strategie is het tegenovergestelde van de push strategie, met een afwijkende aanpak. Wat is pull strategie en wat zijn de voorwaarden voor deze vorm van marketing?

Definitie pull strategie

Bekendheid speelt een belangrijke rol bij een pull strategie, dit vertaalt zich doorgaans in een aanzienlijk marketing budget. Laten we als voorbeeld een aanbieder van kinderspeelgoed nemen. Er wordt flink geadverteerd via verschillende kanalen om de naam van het merk of product bij de doelgroep te brengen. De kinderen of ouders krijgen de advertentie te zien, hebben interesse in het merk of product en zullen vervolgens de winkel of webshop bezoeken. “Pull” is het Engelse woord voor “trekken”, de potentiële klant moet binnengesleept worden om de gewenste conversie te bereiken.

Adverteren en overtuigen

Een pull strategie vereist doorgaans behoorlijk wat overtuigingskracht om succesvol te zijn, de klant heeft in beginsel geen interesse in het aangeboden merk of product. Naamsbekendheid creëren is vaak de eerste stap in het proces, zo kan het voornoemde merk speelgoed de productlijn kenbaar maken via banners, zoekmachines advertenties bij relevante zoekopdrachten, of video advertenties voor kindvriendelijke YouTube filmpjes. Social media marketing speelt ook een belangrijke rol bij de pull strategie, er moet flink wat “getrokken” worden aan de klant om ze tot actie aan te zetten.

Pull strategie of push strategie

De push strategie is in veel opzichten het tegenovergestelde van de pull strategie. Bij een push strategie toont een potentiële klant op voorhand al interesse door bijvoorbeeld een webshop te bezoeken, commercials te bekijken of zich aan te melden voor een nieuwsbrief.

Bij een pull strategie reikt de adverteerder uit naar de doelgroep om een verkoop tot stand te brengen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z