Engagement als SEO term staat voor de betrokkenheid die een bezoeker heeft met het zoekresultaat, de pagina of een volledige website. Er zijn diverse meetpunten die de betrokkenheid bepalen. Wat is engagement en hoe kun je dit meten?
In tegenstelling tot veel meetpunten om de kwaliteit van informatie voor internetgebruikers te bepalen, is engagement niet één specifiek onderwerp maar een combinatie van diverse factoren. Ze dragen allemaal bij aan een kwalitatief goede ervaring voor de bezoeker. Dit zijn enkele voorbeelden van meetpunten:
In praktijk is engagement niet zomaar een objectieve opsomming van cijfers, een grondige analyse van de resultaten biedt meer inzicht.
Google werkt op basis van een algoritme die de relevantie bepaalt van een resultaat met een zoekopdracht. Wanneer een pagina of website goed aansluit bij de zoekopdracht zal de engagement van de gebruiker hoger liggen. Om ervoor te zorgen dat zoekmachines optimaal functioneren moet het algoritme dus rekening houden met de betrokkenheid van bezoekers. SEO specialisten weten precies hoe zij in kunnen spelen op de doelgroep en Google tegelijk. Ook na grote updates in het algoritme blijft de aandacht van een bezoeker ten opzichte van de zoekresultaten van groot belang, het is daarom essentieel om zoveel mogelijk meetpunten in de engagement te optimaliseren. En dat gaat veel verder dan hoog scoren in de zoekresultaten.