Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Omnichannel staat voor een wijze van marketing, verkoop en ondersteuning die op verschillende manieren en platformen wordt uitgevoerd, op basis van een samenhangende klantervaring ongeacht het kanaal dat wordt aangesproken. Wat is Omnichannel en hoe werkt dit in de praktijk?

Wat is Omnichannel?

Heel eenvoudig gesteld staat Omnichannel voor een verkoopstrategie waarbij meerdere kanalen worden ingezet om de klant op een optimale wijze van dienst te zijn. Hoe de potentiële klant ook de aanbieder benadert, de ervaring is consistent, en het product- en/of dienstenaanbod overlapt elkaar voor een naadloze ervaring. Dit is niet hetzelfde als een Multichannel strategie. In dat geval worden er meerdere kanalen ingezet die niet per definitie met elkaar geïntegreerd zijn. Dit kan een bewuste keuze zijn, het kan ook duiden op een zwak punt binnen de organisatie.

  • Voorbeeld van een Omnichannel strategie: De klant houdt van online shopping maar kan niet thuis blijven om het pakketje te ontvangen. Het is mogelijk om het winkelmandje te vullen, te betalen en de volgende dag alle spullen af te halen bij een winkel locatie in de buurt. In de winkel is een QR-code aanwezig, door deze te scannen worden spaarpunten aan de app toegevoegd voor extra korting in de webshop.
  • Voorbeeld van een (slechte) Multichannel aanpak: Iemand ziet een product in de webshop van een winkelketen. In het weekend loopt de klant een filiaal binnen maar ze leveren dit product niet in de winkel. Bestellen kan ook niet, je kunt wel zelf het artikel in de webshop bestellen en deze bij een PostNL afhaalpunt laten bezorgen. Er zijn meerdere kanalen maar ze werken niet samen.

Er zijn merken waarbij de online dienstverlening verschilt ten opzichte van de service in de ‘stenen’ winkels. Denk aan “Internet Only” acties of een afwijkend assortiment. Bij een Omnichannel strategie worden alle kanalen met elkaar gesynchroniseerd waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van ieder kanaal. Bij Omnichannel marketing is er sprake van een uniforme wijze van communiceren via diverse kanalen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z