Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Click-to-conversion time is de tijd die het duurt van de eerste maal dat er op een advertentie geklikt wordt tot aan het moment dat de conversie op het keyword plaatsvindt. Het bepalen van de klik-naar-conversie tijd kan helpen om meer inzicht te krijgen in de klanten. Wat is click-to-conversion time en welke betekenis heeft dit voor SEO?

Definitie click-to-conversion time?

Conversie is doelgericht. Wanneer een klant “geconverteerd” is betekent dat een succesvolle actie. Maar de weg naar deze conversie toe wordt hierin niet meegenomen, de click-to-conversion time houdt rekening met de factor tijd in het nemen van een beslissing. Zo kan blijken dat afgebakende doelgroepen een kortere of juist langere tijd nodig hebben om tot een beslissing te komen. Denk aan een modewinkel. Terwijl de man al klaar is met winkelen, lijkt het alsof de tijd voor de vrouw heeft stilgestaan. Ja, dat is vooroordeel bevestigend, maar marketing werkt nu eenmaal met dit soort meetpunten en data.

Nieuwe acties tijdens de conversie tijd

Wanneer een persoon zoekt op “bruidsjurken” is de kans groot dat er een planning gemaakt wordt voor een bruiloft. Normaal gesproken zal deze persoon zich eerst oriënteren en later pas tot een beslissing overgaan. Dit is de periode waarin retargeting kan plaatsvinden, een potentiële klant kan benaderd worden met een persoonlijk voorstel. Wanneer iemand zoekt naar “pleisters” zal de keuze doorgaans een stuk sneller gemaakt worden. Door de click-to-conversion time in kaart te brengen kan de marketing strategie hierop aangepast worden.

Er kan veel gebeuren in de tussentijd

Hoe langer de periode is tussen het zoeken en de beslissingname, hoe lastiger het is om de “trigger” te bepalen. Daarom hebben commissies op affiliate links ook een beperkte tijdsduur voordat ze hun waarde verliezen. Sommige beslissingen hebben meer tijd nodig dan andere, hier wordt rekening mee gehouden binnen een overkoepelende marketing strategie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z