Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Ecommerce of e-commerce of voluit electronic commerce staat voor het kopen of verkopen van producten of diensten via het internet. De term dateert van 1984, in de praktijk gaat het verder terug naar 1971. Er zijn verschillende vormen van elektronisch gefaciliteerde commercie mogelijk, die als vervanging of aanvulling fungeren met betrekking tot andere commerciële activiteiten. Wat is ecommerce en wat was het eerste product dat via een computer netwerk werd verhandeld?

Wat is ecommerce?

In 1994 werd de Electronic Commerce Act in Californië ingesteld. Dit zou het eerste document zijn waarin e-commerce als term werd gebruikt. De betekenis van ecommerce wijkt af van andere vormen van commercie door het gebruik van internet technologie. Hoewel het vooral bekend staat als een methode voor verkoop op afstand valt online voorraadbeheer ook onder deze term, waarmee de betekenis ruimer is dan kopen en verkopen via internet.

Waar komt electronic commerce vandaan?

Rond 1971 werd ARPANET, de voorganger van het internet zoals we dit nu kennen, gebruikt door studenten om cannabis te verhandelen. Een jaar later zou het eerste patent voor beveiligde telecommunicatie transacties worden ingediend. Mohammed M. Atalla heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling bij dergelijke beveiligde systemen. In 1979 zou Michael Aldrich het eerste online winkel systeem demonstreren, in de jaren tachtig zouden ontwikkelingen op het gebied van ecommerce zich in hoog tempo opvolgen. De eerste online home shopper is mevrouw Snowball die in 1984 een transactie heeft verricht via het Gateshead SIS / Tesco systeem.

Wereldwijde commercie

Internet is een wereldwijd netwerk, dit maakt het eenvoudig om interlokaal en internationaal te handelen. Zo is het eenvoudiger dan ooit om direct van de fabrikant goederen te bestellen of een pakje vanuit China te laten komen. In 2021 werd de wet op online transacties aangepast binnen de Europese Unie om de concurrentiepositie van bedrijven te nivelleren. Zo werd de ondergrens voor BTW op aankopen van buiten de EU geschrapt.

Winkelmandjes en beperkte voorraad

Ecommerce maakt gebruik van praktische en commerciële aspecten die binnen de ‘analoge’ handel sinds jaar en dag bestaan. Denk aan het winkelmandje, dat in veel webshops het icoon heeft van een fysiek mandje zoals deze in winkels gebruikt wordt. Dit is een visualisering van een concept. Een virtueel winkelmandje of boodschappen karretje heeft geen fysieke vorm, het is een lijst met producten die in een database worden opgenomen. Het mandje kan niet zomaar vol raken zoals dit met een echte winkelmand het geval is.

Psychologische marketing methoden keren terug binnen ecommerce, ook wanneer dit vanuit praktisch oogpunt niet logisch is. Zo kunnen digitale downloads beperkt worden in aantal, wat een schaarsheid aangeeft die in feite niet bestaat. Online kunnen winkelende klanten elkaar niet zien, in een winkel wel. Om de populariteit van een product aan te duiden of de kans op ‘misgrijpen’ te vertalen naar een online omgeving worden technieken toegepast zoals “zoveel klanten bekijken deze pagina” of “nog enkele stuks op voorraad”. Of dit werkelijk het geval is kan niet achterhaald worden.

Elektronisch betalen

Aan het begin van dit millennium was ecommerce bekend maar ook berucht. Omdat de herkomst van producten en de betrouwbaarheid van de leverancier niet altijd duidelijk was lag de kans op frauduleuze handelingen hoog. Dit was ten dele perceptie vanuit de consument die moeite had ‘onzichtbare’ verkopers te vertrouwen. Een methode om fraude tegen te gaan en online commercie laagdrempelig te maken was het iDEAL systeem dat in 2005 geïntroduceerd werd. De meeste Nederlandse banken participeerde in deze online betaalmethode waarmee het veel eenvoudiger werd om transacties te verrichten. PayPal zou in deze periode als online portemonnee ook snel in populariteit toenemen evenals het gebruik van creditcards voor online transacties. Het winkel gedeelte van een webshop staat meestal los van de betaalmodule om de veiligheid van de transactie te waarborgen. Tussen klanten en aanbieder bevindt zich de payment provider die de financiële transactie uitvoert.

Online reviews als kwaliteitsindicatie

Een voordeel van ecommerce voor nieuwe klanten is de informatie die beschikbaar is over bedrijven zonder directe moderatie van de organisatie. Via diensten als Google Reviews, TripAdvisor of direct binnen platformen als Uber of Thuisbezorgd.nl kunnen klanten aangeven wat hun ervaringen zijn met specifieke aanbieders in de vorm van een score en/of een toelichting.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z