Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Kunstmatige intelligentie is een methode om software zelfstandig te laten leren om meer natuurlijke terugkoppeling te geven. De engelse term is Artificial Intelligence, vaak afgekort tot AI. Er zijn verschillende vormen van kunstmatige intelligentie waarbij de definitie van “intelligent” niet altijd hetzelfde is. Een zelflerend algoritme zoals deze wordt toegepast in zoekmachines is een voorbeeld van eenvoudige AI.

Hoe werkt kunstmatige intelligentie?

Software is in principe statisch. De programmeur bepaalt de mogelijkheden en de grenzen van de software. De mogelijke uitkomsten zijn altijd gebaseerd op de broncode en liggen in basis vast. Bij kunstmatige intelligentie wordt software ‘gevoed’ met nieuwe informatie, en kan op basis daarvan andere patronen bepalen en een afwijkende output geven die niet voorspelbaar is. Deze wijze van analyseren en beslissingen maken komt overeen met de menselijke wijze van leren en handelen. Vandaar de term “kunstmatige intelligentie”.

Kan software zelf denken?

Op moment kunnen we niet stellen dat software zelfstandig kan denken, het is wel mogelijk dat een zelflerend algoritme op een gegeven moment onverwachte (en soms ook ongewenste) resultaten zal geven. Artificial Intelligence is niet hetzelfde als patronen herkennen en daarop aanpassingen maken, het is meer geavanceerd. Toch zijn er ook beperkingen, zo kan autonoom denken nog eenvoudig gemanipuleerd worden om specifieke uitkomsten te ontlokken. De variatie in de input bepaalt voor een groot deel de output.

Kunstmatige intelligentie in SEO

Zoekmachines maken in toenemende mate gebruik van AI om het zoekalgoritme te verfijnen. Dit is een relatief eenvoudige vorm van Artificial Intelligence die vanwege commerciële belangen ook bewust aan banden is gelegd. Het is wel zo dat zoekopdrachten van echte personen gebruikt worden om het gedrag van gebruikers te voorspellen en daarop aanpassingen te maken. Bij zoekmachine optimalisatie moet er dus rekening gehouden worden met een zoekalgoritme dat zichzelf doorgaand aanpast. Omdat het doel van zoekmachines is om relevante resultaten aan te bieden is het daarmee van belang om als aanbieder de content hier op af te stemmen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z