Owned Media staat voor alle kanalen die een bedrijf of merk bezit of beheert. Denk aan een website, een blog of social media kanalen. Naast Paid en Earned behoort het tot de drie hoofdcategorieën kanalen waar bedrijven gebruik van maken om contact te leggen en te onderhouden met klanten en leads. Wat is Owned Media en wat zijn voorbeelden van de verschillende categorieën?
Deze Engelse term staat voor Media die in het bezit is van het bedrijf of het merk, ‘Owned’ betekent letterlijk ‘In het bezit zijn’. Onder Media verstaan we alle communicatiekanalen die ze bezitten. Enkele Owned Media voorbeelden zijn:
Dit zijn drie Owned Media voorbeelden online. Daarnaast kunnen het ook magazines zijn, of Narrowcasting kanalen.
Dan zijn er nog twee categorieën; Paid en Earned. Paid Media voorbeelden zijn:
Voor deze uitingen moet de publicist betalen. Als laatste is er nog de categorie Earned Media. Dit zijn alle uitingen waar niet voor betaald wordt, maar wel verwijzen naar een bedrijf, merk of product. Denk aan berichten op social media door consumenten, recensies op onafhankelijke review sites, mond-op-mond reclame of likes van berichten die werden gepubliceerd door het bedrijf.
De ‘Earned’ categorie is wat betreft het budget het meest aantrekkelijk, al ontbreekt hier wel de regie. Bij Owned Media heeft de aanbieder maximale controle over de boodschap.