Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Owned Media staat voor alle kanalen die een bedrijf of merk bezit of beheert. Denk aan een website, een blog of social media kanalen. Naast Paid en Earned behoort het tot de drie hoofdcategorieën kanalen waar bedrijven gebruik van maken om contact te leggen en te onderhouden met klanten en leads. Wat is Owned Media en wat zijn voorbeelden van de verschillende categorieën?

Wat is Owned Media?

Deze Engelse term staat voor Media die in het bezit is van het bedrijf of het merk, ‘Owned’ betekent letterlijk ‘In het bezit zijn’. Onder Media verstaan we alle communicatiekanalen die ze bezitten. Enkele Owned Media voorbeelden zijn:

  • Een zakelijke website, die doorgaans op een eigen .com domein gehuisvest is. Andere extensies zijn ook mogelijk.
  • Een blog pagina die geen direct onderdeel uitmaakt van de centrale website. De inhoud hiervan kan breder zijn, en richt zich niet exclusief op de producten en het dienstenaanbod.
  • Een Bedrijfspagina op social media diensten waaronder Facebook, Instagram en Twitter. Deze pagina’s worden beheerd door het bedrijf, maar de eigenaar van het platform bepaalt welke content is toegestaan.

Dit zijn drie Owned Media voorbeelden online. Daarnaast kunnen het ook magazines zijn, of Narrowcasting kanalen.

Andere soorten media

Dan zijn er nog twee categorieën; Paid en Earned. Paid Media voorbeelden zijn:

  • Commercials op de televisie of radio.
  • Advertenties of Advertorials in print media.
  • Banner advertenties op websites.
  • Zoekmachine advertenties.
  • Gesponsorde content waaronder blog artikelen of video content.
  • Betaalde promoties door Influencers.

Voor deze uitingen moet de publicist betalen. Als laatste is er nog de categorie Earned Media. Dit zijn alle uitingen waar niet voor betaald wordt, maar wel verwijzen naar een bedrijf, merk of product. Denk aan berichten op social media door consumenten, recensies op onafhankelijke review sites, mond-op-mond reclame of likes van berichten die werden gepubliceerd door het bedrijf.

De ‘Earned’ categorie is wat betreft het budget het meest aantrekkelijk, al ontbreekt hier wel de regie. Bij Owned Media heeft de aanbieder maximale controle over de boodschap.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z