Maar kun je het ook definiëren? Wat maakt de hierboven genoemde platformen nou social media voorbeelden, maar bijvoorbeeld e-mail of andere manieren van digitale communicatie niet? En wat maakt de unieke kenmerken van wat social media echt definieert nou zo geschikt voor (kleine) bedrijven om te gebruiken voor hun marketing?
In dit artikel gaan we in op:
Social media is een verzamelterm voor websites en technologieën die focussen op interactie, communicatie en verbinding. Dat doen social media door gebruikers aan te moedigen om informatie, ideeën, interesses en andere vormen van zelfexpressie te delen.
Vervolgens kunnen andere gebruikers reageren op wat iemand anders gedeeld heeft. Sociale media zijn voor veel mensen dan ook in de eerste plaats een manier om in contact te blijven met vrienden en familie en te volgen wat er speelt in het leven van deze dierbaren.
Daarnaast gebruiken mensen social media om:
Dankzij meerdere van deze punten – verbondenheid met een merk laten zien, inspiratie en informatie verzamelen – zijn sociale media ook erg interessant voor bedrijven. Daarover later meer.
Want zelfs gewapend met zo’n definitie kan het soms lastig zijn om de grens te trekken. In sommige gevallen (Facebook, TikTok en Instagram) is duidelijk sprake van social media. Bij andere kanalen – zoals WhatsApp – is het minder eenduidig.
Wat onder social media valt is soms wat lastig af te bakenen. Belangrijk is dat het gaat om het delen en verspreiden van informatie en ideeën in online netwerken en communities. Daarbij hebben sociale media ook een zeker vorm van massacommunicatie in zich: de mogelijkheid om die zaken met de hele wereld te delen.
Laten we op basis daarvan eens een onderscheid proberen te maken van wat wel en wat niet onder social media valt. Dit zijn de bekendste platformen die onder social media vallen:
De volgende media worden doorgaans niet gezien als sociale media, of zijn een twijfelgeval:
Social media voor bedrijven is in de basis natuurlijk hetzelfde als voor consumenten en particulieren. Het is een plek waar het bedrijf informatie, ideeën en ontwikkelingen kan delen met de wereld.
Toch zijn sociale media voor bedrijven vaak net even wat meer dan voor de particulier die zij daar proberen te bereiken. Voor hen is het namelijk ook een grote zakelijke kans. Het is een manier om merkinformatie te communiceren en in contact te komen met nieuwe en bestaande klanten.
Bestaande klanten kunnen namelijk worden aangemoedigd om het bedrijf op social media te volgen, zodat zij op de hoogte gehouden kunnen worden van nieuwe producten en aanbiedingen. Bij de klant speelt dit in op FOMO (de Fear of Missing Out, oftewel: de angst iets te missen). Voor het bedrijf is het een uitgelezen aanvulling op bijvoorbeeld e-mailmarketing en retargeting, om iemand die al eens eerder bij je kocht opnieuw te kunnen bereiken.
Daarnaast is social media bij uitstek een geschikt kanaal om een nieuwe doelgroep te bereiken en de merkbekendheid te vergroten. Zoals we hierboven hebben gezien draaien social media immers om interesses en het gevoel van verbondenheid met mensen die dezelfde dingen leuk vinden als jij. Dat maakt social media voor bedrijven een ideale manier om in contact te komen met hun beoogde doelgroep en met met nieuwe mensen die hetzelfde belangrijk vinden als hun bestaande klanten.
De eerste manier waarop bedrijven social media kunnen benutten, is door die op dezelfde manier te gebruiken als reguliere gebruikers. Dat wil zeggen: een profiel maken, en door het delen van interessante, relevante en waardevolle content zoveel mogelijk interacties (likes en share) krijgen op posts, en ervoor zorgen dat mensen het bedrijfsprofiel gaan volgen.
Dat noemen we ook wel de organische social media strategie en het is te vergelijk met de organische tactiek om via zoekmachines bereik te creëren (SEO). Dat wil zeggen: zonder besteding van advertentiebudget, maar uitsluitend door middel van goede content. Lees voor meer informatie over en inspiratie voor deze benadering ook:
Daarnaast kunnen bedrijven ook adverteren op social media. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld een bepaalde banner, video of andere post tegen betaling extra onder de aandacht laten brengen van gebruikers van het platform. Dat is een manier om in beeld te komen bij mensen die jouw content anders nooit gezien hadden.
Er zijn verschillende manieren waarop voor zo’n advertentie betaald wordt, zoals:
Een campagne op social media is in te stellen volgens verschillende richtlijnen en eisen. Zo kun je natuurlijk een budget aangeven dat je maximaal wenst uit te geven. De grootste kans ligt echter in de mogelijkheden tot targeting die social media bieden.
Doordat gebruikers een profiel aanmaken en onderwerpen en profielen volgen die bij hun interesses passen, weten social media kanalen immers veel van de mensen die er actief zijn. Daardoor kunnen bedrijven er heel gericht een voor hen interessante doelgroep bereiken, veel meer dan bij reclame via bijvoorbeeld radio of televisie het geval is. Zo is het bij social media marketing mogelijk om te targeten op leeftijd, maar ook op zaken als interesses, beroep of woonplaats.
Lees voor meer informatie over deze mogelijkheden ook:
Meer weten over Social media advertising? We hebben een hele Social kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze Social specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Onder social media vallen websites en platformen die erop zijn gericht om mensen met elkaar in contact te brengen door het delen van informatieve, waardevolle en leuke content. Goede voorbeelden van sites die hieraan voldoen en onder social media vallen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en TikTok.
Facebook is nog altijd het populaire social media kanaal, met bijna drie miljard gebruikers. Ook YouTube is erg populair: bovendien is dit na Google de populairste zoekmachine. Instagram, LinkedIn en Pinterest completeren wereldwijd de top 5 en TikTok wint de laatste jaren snel aan populariteit.
Het doel van social media is voor veel mensen om in contact te blijven met mensen, onderwerpen en organisatie en bedrijven die voor hen belangrijk zijn. Ze willen op de hoogte blijven en niks missen. Het doel van bedrijven is om in contact te komen en blijven met hun klanten en nieuwe mensen aan te spreken om hun doelgroep en naamsbekendheid te vergroten.