Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

 

Point Of View of afgekort tot POV staat letterlijk voor gezichtspunt. De positie van waaruit iemand kijkt. Het wordt voornamelijk gebruikt om een mening of standpunt te beschrijven van een persoon, organisatie of bedrijf. Wat is Point Of View en hoe is dit zichtbaar in marketing?

Wat is Point Of View?

De betekenis van Point Of View kan zichtbaar gemaakt worden in bijvoorbeeld foto’s en video. Denk aan een motorrijder met een GoPro camera op de helm. In computerspellen wordt vaak FPP gebruikt, wat staat voor First Person Perspective. Het is ook een subgenre in pornografisch materiaal, waarin de kijker als participant wordt geplaatst in de scene.

POV als ideologisch standpunt

Naast de letterlijke definitie van Point Of View, wordt het vaak in figuurlijke zin gebruikt. Mensen denken vanuit hun eigen oogpunt, op basis van persoonlijke ervaringen. Hierdoor kunnen verschillen van mening ontstaan. In de loop der tijd zal de publieke opinie ook veranderen. Point Of View marketing is een vorm van promotie waarbij een organisatie een specifieke opinie uitdraagt. Die kan ideologisch bepaald zijn, het kan ook een opportunistische strategie zijn.

Voorbeelden van Point Of View marketing:

  • Het lolly merk Chupa Chups maakte ooit reclame met het feit dat de lolly’s vrijwel geen vetten bevatten, om in te haken op de vraag naar verantwoorde voeding. Daarbij werd niet genoemd dat de lolly’s vrijwel volledig van suiker zijn gemaakt.
  • Het traditionele huishouden met een werkende vader en moeder als huisvrouw werd voorheen vaak gebruikt om producten aan te prijzen. Naast een subtiele verschuiving zijn er ook merken die actief gelijkwaardigheid propageren, of juist inzetten op het clichébeeld van mannen en vrouwen.
  • Met een verdeeldheid in de Nederlandse samenleving, zijn bedrijven genoodzaakt om een standpunt in te nemen over Zwarte Piet. Sommige bedrijven pakken dit subtiel aan door bijvoorbeeld geen afbeeldingen van de bekende knecht te plaatsen, BOL.com nam in 2020 een duidelijk standpunt in tegen Zwarte Piet. Ze verdedigden hun standpunt via social media.

Een duidelijk standpunt innemen kan consumenten afstoten, het is ook mogelijk dat een deel van het publiek juist meer waardering krijgt voor het merk.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z