Point Of View of afgekort tot POV staat letterlijk voor gezichtspunt. De positie van waaruit iemand kijkt. Het wordt voornamelijk gebruikt om een mening of standpunt te beschrijven van een persoon, organisatie of bedrijf. Wat is Point Of View en hoe is dit zichtbaar in marketing?
De betekenis van Point Of View kan zichtbaar gemaakt worden in bijvoorbeeld foto’s en video. Denk aan een motorrijder met een GoPro camera op de helm. In computerspellen wordt vaak FPP gebruikt, wat staat voor First Person Perspective. Het is ook een subgenre in pornografisch materiaal, waarin de kijker als participant wordt geplaatst in de scene.
Naast de letterlijke definitie van Point Of View, wordt het vaak in figuurlijke zin gebruikt. Mensen denken vanuit hun eigen oogpunt, op basis van persoonlijke ervaringen. Hierdoor kunnen verschillen van mening ontstaan. In de loop der tijd zal de publieke opinie ook veranderen. Point Of View marketing is een vorm van promotie waarbij een organisatie een specifieke opinie uitdraagt. Die kan ideologisch bepaald zijn, het kan ook een opportunistische strategie zijn.
Een duidelijk standpunt innemen kan consumenten afstoten, het is ook mogelijk dat een deel van het publiek juist meer waardering krijgt voor het merk.