Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Retweet betekent dat een Tweet gedeeld wordt door een ander persoon als de originele auteur van het bericht. Op deze wijze kan het bereik van een bericht verder worden verspreid, het is ook een indicatie dat de inhoud aanspreekt bij de volgers. Wat is Retweet en hoe kan een publicist gratis meer Retweets krijgen?

Wat is Retweet?

Om de betekenis van Retweet te begrijpen moet je eerst weten wat een Tweet eigenlijk is. Voor velen is het een standaard onderdeel van het vocabulaire geworden, toch maakt niet iedereen gebruik van Twitter, waar de oorsprong ligt van beide termen. Een Tweet is niets meer of minder dan een bericht dat gepubliceerd wordt op de tijdlijn van een gebruiker. Een Retweet is hetzelfde bericht, maar dan gedeeld door een volger die het bericht op de eigen tijdlijn deelt met zijn of haar volgers. Zo kan er een kettingreactie ontstaan van gedeelde berichten, met als gevolg een groter bereik en wellicht meer nieuwe volgers voor de oorspronkelijke auteur. Een Retweet is niet hetzelfde als een Quote, in het laatste geval wordt een bericht geciteerd met daarbij een additionele boodschap van de persoon die het bericht deelt.

Twitter populariteit

Wanneer je een bericht interessant vindt, kun je deze Tweet ‘liken’. Daarmee geef je de auteur en de directe volgers aan dat het een bericht betreft dat mensen aanspreekt. Maar het bereik van dit bericht zal daarmee niet direct groter worden. Het is gebruikelijk om niet alleen een Tweet te liken, maar deze ook te Retweeten. Zo zal het bericht ook zichtbaar worden voor volgers van de account die het bericht deelt. Op Twitter speelt zichtbaarheid en bereik een belangrijke rol, het is een soort populariteitswedstrijd waarbij het aantal Likes, Retweets en Volgers van groot belang kan zijn. Zowel voor de sociale status als de invloed op volgers en mogelijke inkomsten via andere kanalen. Een risico bij Retweeting is het delen van opvallende berichten door personen die elders in hun historie controversiële berichten gedeeld hebben.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z