Volledige begrippenlijst

Return On Attention

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Return On Attention of afgekort ROA staat voor de omzet die gegenereerd wordt uit het aandacht schenken aan klanten. Dit kan persoonlijke aandacht zijn, of communicatie via digitale platformen zoals social media. Met name het internet heeft het gebruik van deze methode gestimuleerd. Wat is Return On Attention en wat is de impact van social marketing?

Wat is Return On Attention?

De betekenis van Return On Attention is direct afgeleid van Return On Investment (ROI), een meetmethode die al vele jaren bestaat. Investeren kan op vele manieren, bijvoorbeeld door een marketing campagne uit te zetten met advertenties in magazines of op de radio. Hier zijn kosten aan verbonden. De verhoogde omzet ten opzichte van een vergelijkbare periode zonder reclame uitingen is daarmee de ROI. De investeringen zijn in dit geval eenzijdig verzonden boodschappen, bij Return On Attention gaat het om een meer persoonlijke benadering en communicatie met potentiële klanten.

Social marketing

Consumenten zijn steeds minder gevoelig voor standaard advertenties. Als het niet mogelijk is om een reclameblok op de televisie over te slaan, dan is er altijd nog de gelegenheid voor een toiletbezoek tijdens de commercials. Dit is ook online van toepassing, er is niet voor niets de term “bannerblindheid” bedacht. Consumenten willen niet zomaar toegesproken worden met reclameboodschappen, maar juist gehoord worden. Dit is duidelijk te zien bij Facebook advertenties, waar soms duizenden vragen of reacties van persoonlijke aard te vinden zijn. Het gaat niet langer om de algemene boodschap, maar om de persoonlijke vraag vanuit de klant. Het beantwoorden van al deze reacties kost tijd, en deze interacties vallen onder Return On Attention.

Return On Attention meten

Hoewel het wellicht niet direct evident zal zijn, is het meten van de ROA relatief eenvoudig. Want conversies kunnen op individueel niveau bepaald worden, daarnaast kunnen online eenvoudig statistieken van websites, zoekmachines en social media platformen verzameld worden. Per sector zal de evaluatie verschillen, op basis van de doelstellingen die de aanbieder gesteld heeft.