“Mirror” is het Engelse woord voor “spiegel”, je kunt daarmee stellen dat een mirror site een kopie is van een andere site. In praktijk wordt deze term voor verschillende doeleinden gebruikt om de zichtbaarheid van een website in zoekmachines te verbeteren. Wat is mirror site en welke mogelijkheden zijn er voor zoekmachine optimalisatie?
Heel eenvoudig gesteld zullen mirror sites dezelfde content weergeven voor de bezoekers. Het lijkt wellicht vreemd om kopieën van websites met elkaar te laten concurreren voor de hoogste positie in Google, toch zijn er situaties waarin duplicatie van websites en/of koppelingen voordeel kan bieden. Hier zijn drie vormen van “mirrors”:
Omdat domeinnamen relatief goedkoop zijn om te registreren, kan het voordeel bieden om meerdere domeinnamen te registreren en die door te verwijzen naar de centrale pagina. Hoewel de content slechts op één site te vinden is, lijkt deze op een ander domein te staan. Vergelijk het met een winkel die meerdere voordeuren heeft, ieder met een ander adres.
Wanneer je overstapt naar een nieuwe domeinnaam of nieuwe hosting, verlies je in principe de ranking die de oude pagina’s hebben opgebouwd. Door 301-redirects in te stellen kun je deze waarde behouden op de nieuwe website. De oude links worden daarmee niet vervangen, maar doorverwezen met behoud van de ranking.
Om verschillende strategieën met elkaar te vergelijken kun je mirror sites gebruiken. Na enige tijd worden de mirrors met de minste resultaten verwijderd, terwijl de meest populaire pagina zal blijven bestaan.
Het is niet verstandig een mirror site te maken met exact dezelfde content zonder verwijzing naar de oorspronkelijke content. Wanneer zoekmachines dezelfde content tegenkomen zonder de “canonical” tag kan dit negatieve gevolgen hebben voor de ranking van alle versies in de zoekresultaten.
Een mirror site kan helpen met SEO mits je de juiste handelingen verricht en niet zomaar content kopieert.