De betekenis van Cost Per Order is letterlijk ‘kosten per bestelling’. Hiermee worden de totale advertentiekosten bedoeld die nodig zijn om een bestelling tot stand te brengen. Het staat daarmee los van productiekosten, distributie en andere uitgaven, het is specifiek gericht op de marketing inspanningen. Een andere term voor deze meetmethode is Cost Per Purchase ofwel de kosten per verkoop. Wat is Cost Per Order en hoe wordt dit berekend?
Er zijn diverse meetpunten bij online adverteren waaronder:
Cost Per Order is een minder bekende term die ook buiten online marketing toegepast wordt. Bij een advertentie die specifiek gericht is om verkoop van een product of dienst te stimuleren kan Cost Per Order inzicht geven in de kosten voor de advertentiecampagne. De rekensom is als volgt:
Kosten Per Bestelling = Advertentiekosten / Aantal bestellingen
Wanneer deze som hoog uitvalt is het wellicht nodig om de marketing strategie bij te stellen. De CPO is hierbij niet de enige factor om te berekenen, de winstmarge is ook van belang. Stel; een product kost 10 euro totaal. De verkoopprijs is 20 euro. Dan is de brutowinst 10 euro. Als blijkt dat de CPO uitkomt op 15 euro, dan heeft de aanbieder dus 5 euro verlies geleden. Het doel is uiteraard om de advertentiekosten zo laag mogelijk te houden, en de winst te verhogen.
In praktijk is de totaalsom vaak niet zo eenvoudig te maken. De route naar een verkoop kan lang zijn, met diverse tussentijdse stappen. Dan is het nog mogelijk dat een eerste verkoop tot herhaalde aankopen leidt, waarmee de initiële kosten voor marketing bijdragen aan omzet en winst in een later stadium. Dit maakt CPO een meetpunt dat altijd in context geplaatst dient te worden om informatie te verschaffen in de uiteindelijke analyse.