Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Persbericht is een bericht dat wordt opgesteld door een bedrijf of ander type organisatie, en wordt gedeeld met media publicaties. Deze berichten kunnen de basis vormen voor artikelen en andere soorten berichten via diverse platformen en uitgevers. Wat is een Persbericht en hoe worden deze berichten geschreven?

Wat is Persbericht?

Kranten, tijdschriften en websites vergaren niet zelf alle informatie die ze publiceren. Veel content wordt aangeleverd in de vorm van Persberichten. Dit zijn berichten die bedrijven, stichtingen, belangengroepen en andere bronnen aanleveren. Soms worden deze berichten letterlijk overgenomen, het is ook mogelijk dat publicaties hier hun eigen draai aan geven om beter aan te sluiten bij de schrijfstijl of ‘tone-of-voice’ van de publicatie. De partij die het bericht aanlevert wil een boodschap naar buiten brengen, en houdt op deze wijze (deels) controle over de inhoud.

Invloed van het Algemeen Nederlands Persbureau

Het ANP bestaat sinds 1934, en is het meest invloedrijke persagentschap van Nederland. Een ANP Persbericht kan verspreid worden via een groot aantal publicaties, die hier ieder hun eigen draai aan kunnen geven. In basis vormen de berichten een feitelijke basis met toetsbare informatie, de platformen die gebruik maken van deze informatie kunnen op basis van hun opinies en de doelgroep ‘kleur’ geven aan deze feiten. De Amerikaanse equivalent van het ANP is de AP (Associated Press).

Persbericht schrijven

Bij een Persbericht laten schrijven dat vanuit een organisatie wordt verspreid is het weliswaar van belang om feitelijke informatie te verstrekken, de partij die het bericht uitstuurt heeft er wel belang bij om afgewogen informatie naar buiten te brengen. Dit betekent vaak een nadruk op positieve aspecten, en minder aandacht voor, of het geheel weglaten van kritische details. De publicatie kan beslissen om de informatie als feiten te accepteren, of zelf verder onderzoek uit te voeren. Omdat media outlets onder hoge druk staan om veel content te produceren wordt controle van feiten niet altijd grondig toegepast. Hier kunnen bedrijven gebruik van maken bij het aandragen van informatie.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z