Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een adverteerder is een persoon of een organisatie die een advertentie plaatst. Advertenties vormen een belangrijke bron voor inkomsten voor verschillende media kanalen, zowel in de traditionele media als online. De content wordt verspreid door een uitgever ofwel publisher, vaak via een groter netwerk om zo de juiste doelgroep te bereiken. Wat is adverteerder en hoe werkt een advertentienetwerk online?

Definitie adverteerder

Wanneer iemand een advertentie plaatst is dit een adverteerder. In veel gevallen zal er betaald moeten worden om te adverteren. De boodschap kan verschillen, doorgaans betreft het commerciële boodschappen zoals het aanbieden van producten en diensten. De opkomst van online advertising heeft nieuwe mogelijkheden gecreëerd voor adverteerders om hun beoogde doelgroep zeer doelgericht aan te spreken. Doorgaans zal er een publisher zijn die ervoor zorgt dat de advertentie wordt weergegeven. Door de boodschap via de juiste kanalen te verspreiden ligt de kans op conversie hoger dan wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een doelgerichte benadering.

Advertentienetwerk

Bij online advertising wordt er vaak gebruikt gemaakt van een advertentienetwerk. Dit is een organisatie die adverteerders samenbrengt met websites die de advertenties weergeven. Daarbij ligt de focus op het samenbrengen van het aanbod met de vraag. Denk aan Search Engine Advertising (SEA) waarbij content wordt weergegeven op basis van een zoekopdracht. Zo kan de doelgroep zeer nauwkeurig worden benaderd. Bijvoorbeeld de zoekterm ‘iPhone 11 kopen” waarbij als adverteerder direct Coolblue of MediaMarkt tevoorschijn komen.

Targeted advertising

Doelgericht adverteren via een publisher is in principe de standaard geworden, het is ook terug te zien binnen de traditionele media. Een mediabedrijf als De Persgroep zal als uitgever het aanbod matchen met het publiek. Denk aan een advertentiecampagne die wordt geplaatst in een lokale huis-aan-huis publicatie. Of via banners op websites van nationale kranten maar alleen binnen een specifieke regio op basis van IP adres. De uitgever kan daarmee een belangrijke rol spelen in het samenbrengen van het aanbod en de vraag.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z