Rich Content is een verzamelnaam voor verschillende media formaten zoals afbeeldingen, video en audio die worden weergegeven op websites. Er bestaat geen strikte definitie van media die onder deze noemer vallen, het betreft audiovisuele media die meer bieden dan tekst alleen. Wat is Rich Content en wat zijn enkele redenen om hier gebruik van te maken?
De betekenis van Rich Content laat zich niet zo eenvoudig beschrijven. Zo kan een ‘ping’ geluidje bij het klikken op een banner als een ‘verrijking’ worden gezien, ook Emoji vallen onder Rich Content omdat het visuele informatie betreft als aanvulling of vervanging van tekst. Het oude spreekwoord “een beeld zegt meer dan duizend woorden” dekt de lading vrij goed. Enkele voorbeelden van deze media types zijn:
Eigenlijk betreft het alles wat geen tekst is, ook lettertypes en kleurinformatie zoals dit in CSS gebruikt wordt vallen niet onder deze noemer.
Een reclame heeft pas effect wanneer deze daadwerkelijk gezien wordt. Met behulp van bijvoorbeeld visueel aantrekkelijke afbeeldingen en bewegende beelden kan het oog van de kijker worden getrokken. Dit is met name van belang op het internet, waar advertenties vaak het beeldoppervlak moeten delen met andere elementen die om de aandacht van de bezoeker vragen. Daarom speelt Rich Media voor Google een belangrijke rol, ze maken daarbij onderscheid tussen twee vormen van weergave:
Naast de attractiewaarde kan Rich Content ook behulpzaam zijn voor personen die teksten niet goed kunnen lezen, of met andere dingen bezig zijn. Denk aan een explainer video of een podcast die je tijdens andere werkzaamheden luistert.