Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Rich Content is een verzamelnaam voor verschillende media formaten zoals afbeeldingen, video en audio die worden weergegeven op websites. Er bestaat geen strikte definitie van media die onder deze noemer vallen, het betreft audiovisuele media die meer bieden dan tekst alleen. Wat is Rich Content en wat zijn enkele redenen om hier gebruik van te maken?

Wat is Rich Content?

De betekenis van Rich Content laat zich niet zo eenvoudig beschrijven. Zo kan een ‘ping’ geluidje bij het klikken op een banner als een ‘verrijking’ worden gezien, ook Emoji vallen onder Rich Content omdat het visuele informatie betreft als aanvulling of vervanging van tekst. Het oude spreekwoord “een beeld zegt meer dan duizend woorden” dekt de lading vrij goed. Enkele voorbeelden van deze media types zijn:

  • Afbeeldingen met getekende of gefotografeerde informatie.
  • Infographics met een combinatie van afbeeldingen en tekst.
  • Gesproken tekst zoals een voice-over of geluidseffecten.
  • Streaming video of Animated GIF bestanden.

Eigenlijk betreft het alles wat geen tekst is, ook lettertypes en kleurinformatie zoals dit in CSS gebruikt wordt vallen niet onder deze noemer.

Gebruik van Rich Media in online advertenties

Een reclame heeft pas effect wanneer deze daadwerkelijk gezien wordt. Met behulp van bijvoorbeeld visueel aantrekkelijke afbeeldingen en bewegende beelden kan het oog van de kijker worden getrokken. Dit is met name van belang op het internet, waar advertenties vaak het beeldoppervlak moeten delen met andere elementen die om de aandacht van de bezoeker vragen. Daarom speelt Rich Media voor Google een belangrijke rol, ze maken daarbij onderscheid tussen twee vormen van weergave:

  • Standard Creative: Stilstaande afbeeldingen met een beperkte bestandsgrootte, zonder video met doorgaans een eenvoudige klikactie naar een enkele bestemming.
  • Rich Media Creative: Dit zijn meestal bestanden met een grotere bestandsgrootte, met mogelijk meerdere bestanden in één uiting, vaak met video, de optie voor uitvergroting en uitgebreide trainingsmogelijkheden alsmede interactiviteit.

Naast de attractiewaarde kan Rich Content ook behulpzaam zijn voor personen die teksten niet goed kunnen lezen, of met andere dingen bezig zijn. Denk aan een explainer video of een podcast die je tijdens andere werkzaamheden luistert.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z