Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Geotargeting is het proces van content aanbieden op basis van de geografische locatie. Wanneer een internetgebruiker informatie opvraagt, kan het resultaat verschillen op basis van de locatie waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Dit kan bijvoorbeeld bruikbaar zijn om een specifieke locatie van een winkel te vinden, adverteerders kunnen hier ook gebruik van maken om locatieafhankelijke advertenties aan te bieden. Wat is Geotargeting en hoe werkt deze vorm van marketing bij zoekmachine optimalisatie?

Definitie Geotargeting

Wanneer je in het buitenland op zoek bent naar de dichtstbijzijnde Starbucks, is het niet handig om de locatie bij je eigen woning op te zoeken. Met Geotargeting kan een apparaat of algoritme direct vaststellen waar je bent, en welk filiaal het dichtst in de buurt is. Het kan ook andersom; iemand loopt binnen bij de McDonalds, op dat moment wordt in de browser een kortingscoupon getoond van de Burger King op de hoek van de straat. Zo kan een bedrijf middels Geotargeting klanten ‘stelen’ van de concurrentie.

SEO met Geo

Wanneer een website gericht is op een internationaal publiek, dan is het mogelijk om de pagina’s in meerdere talen aan te bieden. Door gebruik te maken van SEO Geotargeting kan bepaald worden vanuit welk land een pagina wordt bezocht, vervolgens kan direct de juiste versie van de pagina worden aangeboden met locatie relevante informatie en in de juiste taal. De keerzijde van deze functie is het wegnemen van de keuze bij de gebruiker. Een Nederlander die op vakantie is in Thailand is wellicht niet geïnteresseerd in de Thaise versie van de Apple Store.

Indelen van de server

Om SEO met Geo informatie in te richten is het doorgaans te adviseren om gebruik te maken van submappen op hetzelfde domein, in plaats van diverse top level domeinen te gebruiken. Bij top level domeinen zal ieder domein op eigen merites geranked worden, wanneer het submappen betreft zorgen ze samen voor een hogere SEO waarde. Wanneer het assortiment sterk verschilt, of de doelgroep niet vergelijkbaar is, dan kan het inrichten van meerdere websites op andere domeinen wel de beste keuze zijn.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z