Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een benchmark is een referentiepunt dat je kunt gebruiken om een vergelijking te maken. In vele sectoren wordt benchmarking toegepast, bij SEO is het een vaak toegepaste methode om de status van een website te bepalen, en stijgingen of dalingen in kaart te brengen. Wat is benchmarking en hoe kan dit ingezet worden voor zoekmachine optimalisatie?

Definitie benchmarking

Om te bepalen of een specifiek meetpunt beter of slechter presteert moet je eerst een uitgangspunt bepalen. Met een benchmark stel je een uitgangspunt vast dat gebruikt wordt om de ontwikkeling van het meetpunt te bepalen. De resultaten worden vaak gevisualiseerd in grafieken, bij zoekmachine optimalisatie worden er verschillende meetpunten bepaald die we Key Performance Indicators (KPI) noemen.

KPI voor SEO

Door benchmarking toe toe te passen op de resultaten van zoekmachine optimalisatie, heb je meer data om aanpassingen te maken in een marketing strategie. Dit zijn enkele KPI’s die vaak worden gebruikt:

  • Zoekwoorden: Vaak wordt bij zoekmachine optimalisatie uitgegaan van de SEO “regels”. In feite zijn het richtlijnen, het algoritme wordt regelmatig aangepast waarbij de gebruikerservaring een belangrijke rol speelt. Door benchmarking voor zoekwoorden te gebruiken kun je de waarde van zoekwoorden op de website bepalen.
  • Aantal pagina’s in Google: Hoeveel pagina’s op een website zijn geïndexeerd door Google? Welke pagina’s ontbreken en hoe is dit aantal uit te breiden?
  • Backlinks: Hoewel verwijzingen vanuit andere websites niet meer zo zwaar tellen als voorheen, blijven backlinks een goede benchmark om mee te nemen in de SEO strategie. Backlinks geven een pagina meer “autoriteit” wat van belang is voor zoekmachine optimalisatie.

Benchmarking maakt vergelijken eenvoudiger

Door referentiepunten te bepalen heb je ankerpunten waar je nieuwe statistieken aan kunt koppelen. Zo kun je bepalen of een strategie zijn vruchten afwerpt, of dat je deze moet bijstellen om de resultaten te verbeteren. Benchmarking kan een zeer ingewikkeld en uitgebreid proces zijn. Niet alleen het verzamelen van de juiste data is van belang, ook een correcte analyse van al deze informatie is essentieel om conclusies te trekken.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z