Behavioral targeting staat voor een wijze van benaderen op basis van voorgaand online gedrag. Op basis van de webbrowser historie kan bepaald worden welke informatie een gebruiker heeft opgezocht, op basis van deze data kunnen potentiële klanten worden benaderd. Dit kan beperkt zijn tot de activiteit op een individuele website of over meerdere websites. Wat is behavioral targeting en hoe werkt dit in de praktijk?
Wanneer een website wordt bezocht is er een grote kans dat er direct een cookie-melding wordt vertoond. Deze cookies kunnen voor diverse doeleinden worden gebruikt zoals het bewaren van voorkeursinstellingen en ook het volgen van acties om vervolgens een gerelateerd aanbod te doen. Advertentie netwerken maken hier veelvuldig gebruik van om gerelateerde advertenties bij mogelijk geïnteresseerde partijen te brengen. Klantenkaarten zoals bij de supermarkt of drogisterij maken gebruik van behavioral targeting om promoties op individuele basis uit te zetten.
Deze voorbeelden van behavioral targeting zullen de meeste internetgebruikers wel bekend voorkomen. Hoewel het enerzijds positief kan zijn voor zowel aanbieder als afnemer, kan het ook averechts werken. Wanneer iemand naar een website gaat over een bepaald onderwerp, en vervolgens via Facebook advertenties krijgt voorgeschoteld die inhaken op dit ontwerp, dan weet je als gebruiker direct dat je online gevolgd wordt. Hoe onschuldig dit ook kan zijn, het kan surfgedrag wel beïnvloeden. Er zijn partijen die vooraf duidelijk vragen om informatie te verzamelen voor doelgerichte aanbiedingen, maar dit is niet altijd het geval.