Volledige begrippenlijst

Marketing automation

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Met marketing automation wordt (een deel van) de internet marketing inspanningen geautomatiseerd, met als doel meer omzet te genereren of om mensen die benaderd worden een actie te laten ondernemen. Er is volop software beschikbaar met als doel diverse marketing inspanningen te automatiseren. Wat is marketing automation en is het een effectieve vervanging van marketing professionals?

Betekenis marketing automation

Het is een bekende route door de verkooptrechter; er is een lead, die wordt benaderd, nogmaals benaderd met een meer specifieke boodschap, aangezet tot een actie zoals een ebook downloaden om uiteindelijk als klant uit de sales funnel tevoorschijn te komen. Een groot deel van dit proces is te automatiseren, en dit noemen we marketing automation.

Wat kun je automatiseren?

Afhankelijk van de software die gebruikt wordt, en de doelstellingen die je als ondernemer stelt, zijn er veel handelingen die geautomatiseerd kunnen worden. Denk aan het uitsturen van mailing, follow-up berichten die aansluiten bij de actie op de voorgaande stap, producten en diensten aanbieden die passen bij het surfgedrag op de website, en de weergave van advertenties nadat iemand op jouw website gezocht heeft naar een product. Vooraf wordt een database aangelegd van mogelijke acties vanuit de aanbieder, wanneer de potentiële klant een actie “triggered” kun je met marketing automation direct een passende reactie in gang zetten.

Geen alles-in-één oplossing

Bedrijven die alleen werken op basis van marketing automation vallen vaak door de mand, omdat automatisering vooral in het midden van de verkooptrechter goed functioneert. Om kwalitatief goede leads te vergaren is deze methode bijvoorbeeld niet geschikt, om conversie tot stand te brengen doorgaans ook niet. Het is vooral een tool voor marketing professionals om de effectiviteit van marketing te optimaliseren, het is niet bedoeld als complete oplossing. De grootste uitdaging is het beantwoorden van vragen die de mogelijke klant stelt, bij voorkeur al voordat de klant zelf aan deze vraag gedacht heeft.

Marketing automation kan een effectief hulpmiddel zijn om online marketing te stroomlijnen.