Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij de conversieratio wordt het aantal doelen of transacties gedeeld op het aantal sessies vermenigvuldigd met 100. Het is een methode om in Google Analytics te zien hoe succesvol de website is met betrekking tot het converteren van bezoekers. Om deze ratio begrijpen is het verstandig om de ruwe data te verfijnen. Wat is conversieratio en hoe kun je hier bruikbare data uit halen?

Definitie conversieratio

Wanneer je wilt dat jouw bezoekers een formulier invullen wordt het aantal ingezonden formulieren geteld, en vervolgens gedeeld door het aantal keren dat de pagina wordt bezocht. Bij productverkoop wordt het aantal transacties gedeeld op het aantal keren dat de webshop bezocht wordt. Het resultaat wordt vermenigvuldigd met 100. Hierbij wordt dus onderscheid gemaakt tussen doelen en transacties.

  • Doelen: Dit kan bijvoorbeeld het klikken van een link zijn, het invullen van een formulier of het downloaden van een formulier.
  • Transacties: Dit is een verkoop die wordt afgrond.

Hoe werken sessies?

Het aantal sessies is het aantal keren dat een website bezocht wordt. Als je tijdens één sessie dezelfde pagina driemaal bezoekt om bijvoorbeeld producten te vergelijken telt dat als één sessie. Wanneer je drie dagen achtereen dezelfde pagina bezoekt wordt dat als drie sessies geteld. Dit heeft invloed op de conversieratio.

Stoorzenders uitsluiten

Door filters aan te brengen in Google Analytics kun je de nauwkeurigheid van de conversieratio optimaliseren. Zo is het van belang om de doelgroep te definiëren. Wanneer je alleen Nederlanders als doelgroep hebt, is het beter om sessies vanuit het buitenland uit te sluiten. Daarnaast is het verstandig om niet alleen naar het aantal sessies te kijken, maar ook op unieke gebruikers te filteren. Iemand die driemaal een productpagina bezoekt alvorens een aankoop te maken, of later terugkeert om een recensie te schrijven wordt voor ieder bezoek als sessie meegeteld, terwijl het in feite één klant is.

 

De conversieratio kan heel informatief zijn zolang je de resultaten op de juiste wijze analyseert. Met de analyse kan je aan de slag om de conversie optimalisatie toe te passen.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z