Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

User intent is de Engelse term voor de intentie van de gebruiker. Het bepalen van wat de gebruiker wil maakt een belangrijk deel uit van de online strategie. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen informatie, navigatie en transactie. Wat is user intent en hoe bepaal je wat een gebruiker eigenlijk wil?

Definitie user intent

Wat wil iemand die een zoekopdracht ingeeft in Google eigenlijk bereiken? Als je het antwoord weet op deze vraag, kun je deze persoon benaderen met een passende oplossing. In basis zijn er drie redenen om gebruik te maken van een zoekmachine:

1. Informatie

Iemand wil informatie opzoeken over een dienst, product, hobby, studie etc. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op “wat is steigerhout?” Wil deze persoon informatie hebben over steigerhout. Websites die het antwoord geven op deze vraag komen bovenaan in de zoekresultaten te staan, organisch of via een zoekmachine advertentie.

2. Navigatie

Iemand wil een specifieke website opzoeken, bijvoorbeeld een webshop met producten van steigerhout of bouwtekeningen van steigerhouten meubels. De zoekopdracht kan in dat geval bijvoorbeeld “steigerhouten meubels” zijn of “bouwtekening steigerhout”. Er is nog niet direct een commerciële doelstelling te bepalen, maar de user intent wijst wel in deze richting.

3. Transactie

Wanneer er gezocht wordt op “steigerhouten tuinbank kopen” is het duidelijk wat de user intent in dit geval is. Naast organische zoekresultaten van webshops en winkels die deze producten aanbieden, zullen er ook advertenties verschijnen die op deze zoekterm adverteren.

Vraaggestuurde marketing

Je kunt als bedrijf producten en diensten aanbieden, of je kunt bij een vraag de oplossing leveren. Bij vraaggestuurde marketing kan iemand die informatie opzoekt later ook tot een transactie overgaan. De user intent bepalen is de eerste stap op weg naar conversie tot betalende klant. Met tools zoals Google Analytics of in overleg met een web marketing specialist kun je als ondernemer op het juiste moment de juiste informatie aanbieden. Of het nu informatie, navigatie of een transactie betreft.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z