Een webpagina heeft een specifieke indeling die gebaseerd is op een doelstelling. Dit kan bijvoorbeeld het verstrekken van informatie zijn, of een verkoop tot stand brengen. Wanneer de pagina niet juist wordt ingedeeld zal dit consequenties hebben voor de bezoekersaantallen en klanttevredenheid, wat tot een verlies van (geschatte) inkomsten kan leiden. Wat is indeling pagina en hoe richt je een effectieve pagina in?
Een pagina op het internet wordt volgens een bepaalde formule ingedeeld, waarbij we vaak dezelfde structuur terugzien. Zo wordt de naam van de website, bedrijfsnaam of merk vaak in de linkerbovenhoek geplaatst, je zal vaak een afbeelding bovenaan de pagina zien na de hoofdtitel, onderaan of aan de zijkant van de pagina worden relevante links getoond met kleine thumbnails. Uiteraard zal niet iedere pagina op deze wijze ingedeeld worden, maar er wordt vaak een uniform ontwerp template gevolgd dat op vele websites toepasbaar is. Een duidelijke structuur zorgt voor gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker, dit leidt vaak weer tot een betere conversie.
Bij zoekmachine optimalisatie is het van belang om een website goed doorzoekbaar te maken voor webcrawlers, en te voldoen aan de meest recente SEO richtlijnen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de pagina indeling zoals het gebruik van titels en subtitels, afbeeldingen en zichtbare links naar gerelateerde content.
Uiteindelijk is een webpagina bestemd voor bezoekers, hier zijn een aantal tips om een website in te delen:
Een optimale pagina indeling is goed voor zowel de bezoeker als de aanbieder, besteed hier dus aandacht aan tijdens het ontwerp van een website.