In dit artikel gaan we in op:
CRO is belangrijk omdat het van grote invloed is op wat je marketing inspanningen opbrengen. Je kunt met SEO, SEA en social media marketing nog zoveel mensen naar je website trekken, wanneer ze daar niet converteren levert het niets op. Dat is zonde van alle tijd en marketingbudgetten die je erin steekt.
Vergelijk een niet goed converterende website met een lekke vissenkom. Wanneer het water daar voortdurend uit wegstroomt, los je dat dan op door er extra water (nieuwe bezoekers) in te blijven gooien? Of zorg je dat er minder water ongebruikt uit wegstroomt door het lek te dichten (CRO)?
CRO tips draaien allemaal om één ding: het verbeteren van de conversie van je website. En die conversie is van ontzettend veel verschillende factoren afhankelijk. Dat komt doordat alle aspecten van je website uiteindelijk invloed hebben op de beleving en de gebruikservaring van je bezoekers.
In onze uitleg over wat conversie optimalisatie is kun je meer lezen over wat er allemaal bij CRO komt kijken. Hier is het vooral tijd om snel in de lijst van CRO tips te duiken.
De lijst hieronder is bedoeld als een uitgebreid overzicht van factoren die invloed hebben op de conversie van je website. Zie het dus niet als een checklist om volledig af te lopen (dat mag natuurlijk wel), maar gebruik deze CRO tips vooral als een naslagwerk om die tips te vinden die het beste aansluiten op jouw site en doelen.
Een snelle laadtijd voor je website is één van de beste en belangrijkste CRO tips en vormt daarom het begin van ieder optimalisatie traject. Hoe je dat aanpakt, lees je in ons artikel over het optimaliseren van je website snelheid.
Binnen CRO doe je geen aannames, maar experimenten. Daarom is A/B testen een veelgebruikte methode om te ontdekken wat echt werkt.
Conversie draait om het bereiken en overtuigen van je doelgroep. Omdat geen mens hetzelfde is, zul je ook tijd moeten steken in het leren kennen van de mensen die jij wilt raken en ontdekken wat bij hen werkt. Daardoor kun je de klantreis van jouw doelgroep personaliseren, zodat mensen zich beter begrepen en gekend voelen.
Een andere CRO tip die veel impact kan hebben, omdat mensen het effect vaak onderschatten, is het verkorten van je checkout proces. Wanneer mensen eenmaal de keuze hebben gemaakt om een aankoop te doen in je webshop, wil je hen zo min mogelijk reden en mogelijkheid geven om op die beslissing terug te komen. Zorg dus dat je alleen strikt noodzakelijke informatie vraagt en beperk het aantal te doorlopen stappen zo veel mogelijk.
Over vaak onderschatte CRO tips gesproken: een zoekbalk op je website klinkt voor veel mensen overbodig, maar het kan bezoekers van je website wel helpen om beter te vinden waar ze naar op zoek zijn.
Bepaal de belangrijkste USP’s van jouw product of merk en licht die uit op de belangrijkste pagina’s (zoals de homepage, landingspagina’s en contactpagina). Nog beter: combineer dit met tip 3 en achterhaal wat jouw doelgroep je belangrijkste USP vindt zodat je daar in de design en content de nadruk op kunt leggen.
Je CTA’s (call to action) zijn de knoppen, links en andere elementen die je doelgroep tot actie aanzetten. Daarin heb je beperkte ruimte om de aandacht te grijpen en een actie te laten nemen, dus ieder detail telt. Daarom zijn je CTA’s bij uitstek onderdelen waar je doorlopend mee wilt testen om te ontdekken wat het beste werkt. Experimenteer bijvoorbeeld met kleuren, maar ook met de specifieke woorden die je gebruikt. Psychologie speelt hierin een grote rol, zo kan “afrekenen” een grotere drempel zijn (geld uitgeven doet pijn) dan “aankoop afronden”.
Een andere manier om in te spelen op de psychologie van conversies en keuzes maken, is om het vertrouwen van je doelgroep te wekken met reviews van eerdere tevreden klanten. Mensen zijn vaak op zoek naar bevestiging dat ze een juiste keuze maken; door te laten zien dat anderen dezelfde keuze maakten en daar blij mee zijn, vergroot je dat vertrouwen.
Niet zo irritant als een formulier dat niet gemakkelijk in te vullen is omdat het niet schaalt naar een mobiel apparaat, velden te klein zijn of onnodig lang zijn. Hoe korter hoe beter: ieder veld aan informatie dat je vraagt moet een doel dienen, anders laat je het beter weg.
Vertrouwen bouw je niet alleen met de reviews van CRO tip nummer 8, maar ook door beloften toe te voegen als “niet goed geld terug” of “gratis verzending”. Daarmee neem je een belangrijke drempel weg voor mensen, wat de kans op conversie verbetert.
Behalve A/B testen is het ook een CRO best practice om gebruikerstesten uit te voeren. Daarbij vraag je testpersonen om als een gebruiker bepaalde opdrachten of doelen op je website uit te voeren. Terwijl ze daar aan werken, is het de bedoeling dat ze iedere stap en overweging die ze nemen hardop uitspreken. Dat levert je waardevolle inzichten op over hoe iemand jouw website gebruikt om een doel te behalen.
Bovenstaande tip kun je op grotere schaal uitvoeren met tools als Hotjar, waarmee je heatmaps en gebruikersopnames kunt maken van hoe mensen over je website bewegen.
Zorg dat de belangrijkste pagina’s van je website eenvoudig te vinden zijn door een heldere menustructuur en duidelijke links vanaf je homepage. Dat is ook nog eens goed voor je SEO.
Wie houdt er niet van een mooie deal of aanbieding? Kortingen zijn – zeker wanneer je duidelijk maakt dat de korting tijdelijk is – een goede manier om bezoekers over de streep te trekken dat dit het goede moment is om te bestellen.
Je kent vast de pop ups die in je scherm verschijnen wanneer je op het punt staat een website te verlaten. Dit is het laatste moment om te proberen iemand alsnog te converteren voor diegene verdwenen is. Je kunt daar bijvoorbeeld een kortingscode bieden om diegene een reden te geven later terug te komen.
Met een live chat kun je mensen de kans geven gerichte vragen te stellen en hen direct verder helpen. Heb je de tijd of mogelijkheid niet om een live chat te ondersteunen, dan kan een chatbot hier een goed alternatief op bieden.
Mensen zijn vaak bang om een kans te laten lopen en daar spijt van te krijgen. Daarom werkt het goed voor conversies om gebruik te maken van schaarsheid: een beperkt aantal beschikbare plaatsen voor de lezing die je organiseert, of alleen de komende paar dagen een speciaal tarief dat daarna omhoog gaat.
Online shoppers hebben vaak de neiging om producten in hun mandje te leggen, maar vervolgens niet over te gaan tot daadwerkelijk bestellen. Terwijl dit juist mensen zijn die verregaande interesse in je producten hebben laten zien. Met retargeting en shopping reminders (bijvoorbeeld via de email) kun je ze herinneren aan de producten die ze hebben laten liggen.
Ook iemand die een product nog niet in het mandje heeft gelegd, maar de productpagina bekijkt, laat veel interesse zien in het product. Daarom is het belangrijk om juist die pagina’s zo veel mogelijk te optimaliseren, waar je alle CRO tips uit dit overzicht voor kunt gebruiken. Neem twijfel weg, vergroot vertrouwen, licht USP’s uit en maak conversie zo eenvoudig mogelijk.
Een van de belangrijkste CRO tips is dat niet iedere bezoeker direct klaar is om klant te worden. Daarom zul je ook lead magnets in moeten zetten om van die bezoeker een lead te maken – zoals een ebook of voucher – zodat ze hun gegevens achterlaten. Dat noemen we ook wel een soft conversie: een tussenstap naar de uiteindelijke conversie waarbij iemand klant wordt.
Pop ups kunnen een goede manier zijn om de aandacht te trekken of een bepaald aanbod bij je bezoekers te krijgen, maar ze kunnen ook irritant zijn en daardoor juist averechts werken.
Door SEO optimalisatie van je winkelpagina’s, sla je feitelijk twee vliegen in één klap. SEO optimalisatie gaat namelijk vaak samen met gebruiksvriendelijkheid, dus je boost ook direct de kans dat iemand converteert. Daarnaast slaan niet voor niets steeds meer mensen de betaalde advertenties in Google over: een hoge organische positie zorgt voor vertrouwen en dus een betere kans op conversie.
Bied mensen meerdere opties om te betalen, zodat de kans groter is dat er een voor hen geschikte optie tussen zit.
Zorg dat landingspagina’s goed en logisch aansluiten op de boodschap in je advertenties, om verwarring en teleurstelling bij klikkende mensen te voorkomen.
Aan een website wordt vaak gewerkt op een groot scherm, via een desktop of laptop. Het is dan gemakkelijk om de mobiele ervaring uit het oog te verliezen, terwijl de meeste mensen je site juist op zo’n (veel) kleiner scherm zullen bezoeken.
Dit is een CRO tip die je volop terug ziet komen bij sites als Bol.com: mensen herinneren aan de producten waar ze interesse in hebben door een overzicht met recent bekeken producten te tonen.
Speel in op de drang naar snelle behoeftebevrediging die zeker in de online wereld sterker is dan ooit, door te benadrukken dat nu kiezen betekent dat men het product morgen al in huis heeft.
Wanneer je mensen te veel keuzes geeft, leidt dat er vaak toe dat er helemaal niet gekozen wordt. Zorg daarom voor een beperkt aantal keuzeopties wanneer je wilt dat iemand een bepaalde actie onderneemt. Toch kan het wel helpen om één keuze te bieden. Een goede CRO tip is bijvoorbeeld om de keuze die je wilt dat mensen nemen uit te lichten, en met een stukje microcopy onder de CTA-knop een andere optie te geven. In de praktijk zullen mensen daardoor vaker de knop-actie ondernemen.
Feedback van je klanten – zowel tevreden als ontevreden – is je beste leermeester. Dus wees niet bang voor kritiek, maar sta er juist voor open en omarm het als een les om het beter te doen in de toekomst.
Dit is een van de meest effectieve en gebruikte CRO tips voor evenementen en andere aanbiedingen met een houdbaarheidsdatum, maar ook voor bijvoorbeeld een tijdelijke summersale, vroegboekkorting of introductieaanbod. Door bij het aanbod een countdown te laten zien waarbinnen iemand moet beslissen, speel je in op de angst het aanbod mis te lopen.
Tekst is vaak een ondergewaardeerd onderdeel van websites, terwijl de gekozen woorden juist een essentiële factor zijn bij de vraag of iemand wel of niet converteert.
Door kennis van je doelgroep en het verzamelen van feedback weet je wat de bedenkingen en drempels van je doelgroep zijn. Die kun je vervolgens al snel in de klantreis wegnemen, zodat de kans dat mensen de volgende stap zetten aanzienlijk groter wordt.
Heb je een formulier of check-outproces met meerdere stappen? Laat dan een balkje zien dat de voortgang toont, zodat mensen zien waar ze in het proces zijn. Dit vergroot de kans dat ze het proces afmaken.
Je werkt met persoons- en betalingsgegevens van mensen. Daarom is het belangrijk om duidelijk te maken dat jouw website veilig is, zodat ze met vertrouwen kunnen converteren.
Veel van de bovenstaande tactieken – het targeten van verlaten winkelmandjes of het werken met lead magneten – koppelen effectief met email automatisering, zodat automatisch de juiste mailtjes op het juiste moment worden verstuurd om mensen te verleiden te converteren.
Last, maar zeker niet least (en waarschijnlijk zelfs een van de meest efficiënte CRO tips): gebruik retargeting. Hiermee bereik je mensen die je website al bezochten en je producten bekeken opnieuw. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat ze nu alsnog converteren.
Meer weten over CRO? We hebben een hele CRO kennisbank voor je. Allemaal handige artikelen met bruikbare informatie die onze specialisten met alle liefde delen met de wereld!
Conversie verhogen kun je met veel verschillende tactieken en factoren. In dit overzicht van 36 CRO tips vind je een zee aan inspiratie om de conversie te verhogen, door in te spelen op wat jouw doelgroep belangrijk vindt.
Conversie optimalisatie werkt door het vinden van factoren die invloed hebben op de conversie en die te verbeteren. Daarvoor worden best practices gebruikt en wordt A/B testen ingezet om te ontdekken welke versie het beste werkt.
Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben op conversie. Snelheid van de website, gebruiksvriendelijkheid, beveiliging, betaal- en leveringsopties zijn daar een aantal van. Maar bijvoorbeeld ook gebruikte woorden of psychologische factoren. In dit overzicht van CRO tips vind je belangrijke invloeden op de conversie.