Een B-locatie ligt zoals de titel al doet vermoeden ergens tussen een A-locatie en een C-locatie in. Het kan een voordelige plek zijn voor een winkel of kantoor om zich hier te vestigen, op een plek die precies buiten het centrum is gelegen. Het betreft vaak locaties langs wegen die naar het centrum leiden, waar winkels, horecagelegenheden en zakelijke kantoren gevestigd zijn. Wat is een B-locatie en waarom zou een bedrijf zich hier (niet) vestigen?
Een goede plek kiezen om een bedrijf te vestigen is meer dan kijken welke ruimte toevallig leeg staat. Het stadshart is met name geschikt voor winkels en horecagelegenheden die veel bezoekers nodig hebben om voldoende omzet te maken. Buiten de stad, op bijvoorbeeld een industrieterrein, zijn vierkante meters weer veel goedkoper. De klant moet wel een reden hebben om wat verder te rijden, bijvoorbeeld voor grotere aankopen. In veel gevallen kan de gulden middenweg de juiste zijn; een plek die betaalbaar is, goed bereikbaar en een plek die klanten vrij eenvoudig kunnen vinden. De B-locatie definitie wordt weer verdeeld in B1 en B2 locaties:
Het voordeel van een B-locatie is naast de gunstige prijs ook de toegankelijkheid met auto’s. Voetgangers zullen zich meer concentreren in het stadscentrum. Voldoende parkeerplekken zijn daarom van belang, eventueel met een bushalte in de buurt.