Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Een Zoekresultaat is de lijst met webpagina’s die wordt weergegeven na invoer van een zoekopdracht. Het betreft in de meeste gevallen meerdere resultaten waarbij er een rangschikking plaatsvindt op basis van relevantie. Naast organische resultaten zijn er ook betaalde plaatsingen mogelijk. Wat is een zoekresultaat en wat zijn de verschillen tussen organische en betaalde resultaten?

Wat is zoekresultaat?

Wanneer jouw website niet vindbaar is tussen de zoekresultaten in Google besta je eigenlijk niet online. De kans dat iemand die niet op de hoogte is van een website deze pagina toevallig bezoekt is beperkt, de meeste bezoekers zullen jouw website of relevante informatie over een merk, product, dienst of organisatie vinden via Google, Bing, Yahoo of DuckDuckGo. Een zoekresultaat wordt weergegeven op basis van honderden meetpunten in het zoekalgoritme en de indexering van webcrawlers. De zoekresultaten pagina wordt ook wel SERP genoemd wat staat voor Search Engine Results Page. De resultaten worden gerangschikt op basis van relevantie met de zoekopdracht. De meeste gebruikers zullen niet verder zoeken dan de eerste pagina en vaak het bovenste zoekresultaat kiezen.

Betaalde en organische zoekresultaten

In het midden van de jaren negentig moesten webmasters zelf hun URL’s doorgeven aan aanbieders van zoekmachines. Dankzij webcrawlers is dit proces grotendeels geautomatiseerd. Organische zoekresultaten in Google worden weergegeven op basis van relevantie met de zoekopdracht. Hoewel de aanbieder geen directe controle heeft op de volgorde, is het wel mogelijk om met SEO methoden de ranking te beïnvloeden. Daarbij is het van belang om te voldoen aan de richtlijnen die Google stelt, anders is het mogelijk dat een Zoekresultaat uitgesloten wordt van opname in de zoekindex.

SEO en SEA

Naast organische resultaten zijn er ook betaalde plaatsingen. Dit kan bijvoorbeeld met een betaalde koppeling, een vermelding op de kaart bij lokale zoekopdrachten of producten in Google Shopping. Deze betaalde resultaten worden nog steeds weergegeven op basis van relevantie, het is daarmee niet gegarandeerd dat een advertentie daadwerkelijk wordt weergegeven. Optimalisatie voor de SERPs heet SEO en zoekmachine adverteren wordt SEA genoemd.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z