Volledige begrippenlijst

H2

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

De H2 tag is de tweede tag in een serie van zes die de afzonderlijke koppen aanduiden op een webpagina. Deze subkop volgt direct op de H1 tag en wordt gevolgd door de H3 tag. In de praktijk komt deze tag het meeste voor in volume per pagina, de H1 titel tag wordt namelijk slechts eenmaal gebruikt. Wat is H2 en waarom zijn deze tags zo belangrijk voor SEO?

Wat is H2?

Met H-tags is het eenvoudig om snel koppen en subkoppen toe te voegen aan een HTML pagina. Door het CSS aan te passen kunnen alle titels die voorzien zijn van deze tags direct worden aangepast. In tegenstelling tot de H1 titel tag kan de H2 subkop wel vaker worden gebruikt. Sterker nog, het is wellicht de voornaamste H-tag voor zowel navigatie als SEO.

Gebruik in navigatie

Een lange tekst die doorloopt zonder onderbrekingen is lastig te volgen, daarom worden teksten veelal opgedeeld in alinea’s. Om subnavigatie en het ‘scannen’ van pagina’s eenvoudiger te maken kunnen er subkoppen worden gebruikt. Dit zijn de voornaamste subonderwerpen binnen het hoofdonderwerp, het vormt een aanvulling op de alinea indeling. Het is mogelijk om deze navigatie verder onder te verdelen met H3 tags, H4 en verder komen in de praktijk nauwelijks voor tenzij het zeer lange en complexe werken betreft.

Gebruik voor SEO

De reden dat subkoppen gemiddeld genomen vaker voorkomen op websites in vergelijking met drukwerk is voor zoekmachine optimalisatie. H2 tags waren namelijk voor een lange tijd van groot belang om de ranking op de SERPs te bepalen, dit zijn de zoekresultaten pagina’s. Door aanpassingen in het zoekalgoritme en een meer grondige analyse van webpagina’s is de focus verschoven naar een meer natuurlijke wijze van pagina’s indelen, toch wordt er door SEO experts nog vaak gebruik gemaakt van H2 tags met als doel zoekmachine optimalisatie.