Bij cross linking verwijzen pagina’s op een website naar andere pagina’s op dezelfde website die relevant zijn voor het onderwerp of de tekst in de link. Door dit soort verwijzingen in de website te gebruiken kunnen bezoekers niet alleen beter navigeren op de website, het zorgt ook voor zoekmachine optimalisatie. Wat is cross linking en hoe kun je dit op de juiste wijze toepassen voor SEO doeleinden?
Een hoofdpagina van een website zal normaal gesproken links bevatten naar andere pagina’s op de website. Door relevante links naar andere pagina’s te plaatsen kunnen bezoekers nieuwe pagina’s met informatie vinden. Zo brengen ze meer tijd door op de website en de relevantie van deze pagina’s wordt groter voor zoekmachines. Om optimaal gebruik te maken van cross linking is het aan te raden om de tekstlinks beschrijvend te formuleren. Dus niet “Meer weten: klik hier” met een URL aan de tekst gekoppeld, maar liever “op deze pagina kun je meer lezen over fietsen kopen in Amsterdam”. Met een link naar een pagina over fietsen kopen in Amsterdam. Door meerdere pagina’s te laten verwijzen naar bijvoorbeeld een reactieformulier of bestelpagina kan deze pagina een hogere waarde opbouwen voor zoekmachines. Een SEO specialist weet als geen ander hoe cross linking in zijn werk gaat en wat de voordelen hiervan zijn.
Hoewel er vaak wordt gedacht dat cross linking hetzelfde is als backlinks; links naar relevante pagina’s op andere domeinen, gaat het specifiek over één website met meerdere pagina’s die naar elkaar verwijzen. Door de teksten op de juiste wijze te verspreiden over de site, en elkaar aan te laten aanvullen, kun je op een natuurlijke wijze de relevantie van al deze pagina’s en daarmee ook de website verbeteren voor zoekmachines als Google en Bing.
Gebruik cross linking niet wanneer de koppeling niet echt relevant is. Dan kan de zoekmachine dit zien als manipulatie waardoor de ranking juist lager wordt.