Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Earned media staat voor content die organisch verspreid wordt door kanalen als mond-op-mond reclame door consumenten en de pers via openbare kanalen. Daarnaast zijn er ook andere opties zoals paid / betaald en owned / bezit. Wat is earned media, wat zijn de alternatieven en kunnen ze ook gecombineerd worden?

Definitie earned media

Een collega op het werk heeft een mooie trui aan. Andere collega’s vertellen elkaar over de collega met die mooie trui. De volgende dag wordt er via de intranet nieuwsbrief een foto gepubliceerd met “de mooiste trui van kantoor”. De collega heeft niets anders gedaan dan die ochtend een trui te kiezen, de rest ging vanzelf. Dat is een voorbeeld van earned media, de indruk die deze persoon achterliet bleek zo groot dat de omgeving voor de exposure heeft gezorgd. Bedrijven zien graag dat hun producten ook als een lopend vuurtje de wereld rondgaan, helaas werkt het niet altijd zo eenvoudig. Er zijn drie mogelijkheden te onderscheiden:

  1. Earned media: De klanten zorgen voor de promotie van producten of diensten. Dit soort ‘buzz’ wordt vertrouwd en gewaardeerd, maar is tegelijkertijd ook onberekenbaar.
  2. Paid media: Hier wordt betaalt om de boodschap via verschillende kanalen te verspreiden. De lijn tussen redactioneel en commercieel kan onduidelijk zijn, en is daarmee niet altijd even geloofwaardig.
  3. Owned media: Via eigen kanalen kun je de boodschap naar eigen inzicht vorm geven. Dit is vooral interessant voor bestaande klanten, er is geen illusie van objectiviteit.

Paid owned earned media

Bij iedere optie zijn er zowel voordelen als nadelen te benoemen. Met paid owned earned media worden alle drie de methoden ingezet met als doel een maximaal effect te bereiken. Wanneer dit goed wordt aangepakt kan deze strategie meer opleveren dan de som van de losse onderdelen, uiteraard liggen alle potentiële nadelen ook op de loer. In praktijk lijkt en/en/en meer effect op te leveren dan of/of/of. Daarnaast kan de verdeling dynamisch worden aangepast op basis van evaluatie en meetbare resultaten.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z