Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Gross Rating Point, of afgekort GRP, is een manier om de omvang van een advertentiecampagne te meten op basis van een specifiek medium of schema. In plaats van de omvang te meten van het publiek dat bereikt is, worden impressies gemeten als percentage van de totale doelgroep. Dit is de reden dat het percentage hoger kan uitvallen als honderd procent. Wat is Gross Rating Point en wat is de bijbehorende GRP Index?

Definitie Gross Rating Point

De betekenis van Gross Rating Point wordt ook wel aangeduid als ‘contactfrequentie’. Het is een meetmethode die wordt gebruikt om een vergelijking te kunnen maken van het bereik dat een advertentiecampagne heeft. Bij de GRP Index wordt het percentage dat binnen een doelgroep wordt bereikt vermenigvuldigd met het aantal keren dat deze uiting wordt bekeken.

Kosten per GRP berekenen

Een advertentiemedium kan bijvoorbeeld 10 euro per Gross Rating Point rekenen. Wanneer er een score van 50 GRP wordt behaald, dan zullen de totale kosten 500 euro bedragen. De kanalen waar dit meetinstrument wordt toegepast zullen een boog potentieel bereik of aantal impressies hebben. Zo wordt het vaak gebruikt voor radio- of televisie commercials. Op internet kunnen impressies nauwkeurig geregistreerd worden, op radio en televisie kunnen er alleen schattingen worden gemaakt op basis van steekproeven.

GRP Index

Bij de Gross Rating Point kan het percentage hoger uitvallen als honderd procent. Dit is mogelijk omdat de GRP Index wordt berekend op basis van de beoogde doelgroep. Wanneer de doelgroep kleiner is dat het werkelijke bereik, dan zal de score hoger uitvallen. Ook wordt er vaak cumulatief berekend. Dit betekent dat bij een televisie uitzending, met in ieder reclameblok dezelfde advertentie, het aantal weergaven opgeteld wordt. Dus drie impressies verhoogt de score ook met een factor drie. Wanneer 50 procent van de beoogde doelgroep de advertentie ziet, en deze driemaal vertoond wordt, dan is de GRP Index dus 150.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z