Hashtag is een metadata tag voor gebruik op diverse social media diensten. Het bestaat uit het ‘#’ symbool, gevolgd door een specifiek onderwerp. Het helpt gebruikers om berichten over dit onderwerp te zoeken, en zelf berichten te publiceren die mogelijk onderdeel uitmaken van een grotere discussie of groep. Wat is Hashtag en wat is het nut van deze metadata?
De Hashtag zoals we die kennen van social media werd bedacht door Chris Messina in 2007. In een Twitter bericht gaf hij aan dat met deze vorm van metadata het eenvoudig zou zijn om berichten op te zoeken. Hij gaf zelf aan dat het ‘iets voor nerds’ zou zijn, uiteindelijk is het uitgegroeid tot een algemeen bekend fenomeen dat zelfs buiten de grenzen van het internet vaak gebruikt wordt.
Een Hashtag kan bestaan uit letters, cijfers en underscores, met daarvoor het ‘hash’ karakter ‘#’. Dit karakter werd al gebruikt als symbool voor nummers, maar alleen wanneer het in de volledige term inclusief ‘tag’ wordt geschreven gaat het om deze social media metatag. In 2014 werd de term toegevoegd als woord in de Oxford English Dictionary. In 2018 zou ruim 85% van de 50 meest bezochte websites gebruik maken van Hashtags. Messina heeft nooit getracht een auteursrecht of patent op deze ‘uitvinding’ aan te vragen, omdat het naar eigen zeggen toebehoort aan het internet en er geen exclusiviteitsrecht aan kan worden ontleend.
Hashtag photography is een voorbeeld van de effectiviteit van dit hulpmiddel bij zoekopdrachten. De Hashtag was op Instagram zelfs zo in trek dat er een maximum aantal van 30 tags per post werd opgelegd, wat overigens door het gebruik in comments teniet werd gedaan. Politieke stromingen en cultureel maatschappelijke vraagstukken worden ook vaak met een Hashtag aangeduid, zoals #blacklivesmatter. Alle grote social media sites inclusief diensten als YouTube ondersteunen het gebruik van Hashtags. In China wordt er ook aan het einde van een metatag een ‘#’ geschreven, omdat in deze taal anders niet uit de punctuatie zou blijken wanneer een term ten einde is.