Het gebruik van beïnvloeding in marketing is niet nieuw, hoewel de term “influencer” de laatste jaren steeds vaker wordt gebruikt bestaat beïnvloedingsstrategie al eeuwenlang. Er zijn verschillende manieren en redenen om bezoekers van een website te beïnvloeden waarbij commerciële belangen een grote rol spelen. Het kiezen van de juiste beïnvloedingsstrategie is een onderdeel van een online strategie. Wat is beïnvloedingsstrategie en hoe werkt dit in de praktijk?
Wanneer een beroemd persoon op Instagram een foto plaatst met een “fantastisch nieuw product” is de kans groot dat deze celebrity hiervoor betaald wordt. Ook het opbouwen van communities en fanclubs door bedrijven via social media behoort tot beïnvloedingsstrategie, evenals viral marketing. Een bedrijf of organisatie probeert de consument te beïnvloeden zonder duidelijk aan te geven dat het om marketing gaat.
Internet beroemdheden zijn niet meer te tellen, mede door de differentiatie in doelgroepen. Jong, oud, man, vrouw, hip of ouderwets, voor alle smaken is er een influencer in te zetten. Dit zijn personen die zeer actief zijn op social media en een grote groep volgers hebben opgebouwd. Naast traditionele sterren als acteurs en zangers, zijn dit ook personen die hun bekendheid geheel online hebben verworven.
Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in merken, en steeds meer vertrouwen in suggesties van vrienden en familie. Daarom kan een flitsende reclamecampagne totaal floppen, terwijl een onscherpe selfie van jouw favoriete celeb je kan overtuigen een product te kopen. Met beïnvloedingsstrategie creëer je een gemeenschapsgevoel, je bouwt aan (het gevoel van) vertrouwen.
Beïnvloedingsstrategie kan ook gebruikt worden om de manier van denken te beïnvloeden. Zo wordt Rusland ervan verdacht dat ze de Amerikaanse presidentsverkiezingen beïnvloed hebben via nepnieuws en stemmingmakers. De manier waarop bedrijven als Facebook “relevante” informatie laten zien, kan de gebruiker in een soort “echokamer” doen belanden met alleen invloeden die aansluiten op hun eigen belevingswereld. Dat is de schaduwzijde van beïnvloedingsstrategie.