WordPress is met afstand het meest populaire Content Management Systeem ter wereld. Het begon ooit als een blogging platform en is later steeds veelzijdiger geworden. Met een custom post type wordt bepaald welke type pagina het betreft, om beter onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende soorten pagina’s op een WordPress website. Wat is custom post type en hoe stel je deze in?
Hoewel WordPress niet meer een eenvoudig blogging platform is, zijn er wel een aantal termen uit het verleden blijven hangen. Bij content marketing wordt er onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten content, op een WordPress website wordt er onderscheid gemaakt in “posts” ofwel publicaties. Zo kun je aangeven of het een blog bericht betreft, een pagina, een bijlage, een revisie etc. Het is mogelijk om zelf nieuwe post types te maken, dit noemen we een custom post type.
Hoewel je zelf een compleet nieuw type kunt definiëren is het doorgaans sneller en eenvoudiger om hiervoor een plugin te gebruiken. Je geeft de nodige informatie in om een nieuwe type te omschrijven, vervolgens kun je dit format oproepen wanneer het nodig is. Houd er wel rekening mee dat de custom post types verdwijnen wanneer je besluit geen gebruik meer te maken van de plugin. Je kunt ook zelf een custom post type toevoegen, maar dat vereist wel meer technische kennis.
De enorme groei die WordPress heeft doorgemaakt is in vele opzichten positief, er ligt wel het risico op de loer dat het bijhouden van een omvangrijke website onoverzichtelijk wordt. Met custom post types kun je terugkerende formats definiëren en scheiden van andere soorten publicaties. Dit kun je niet alleen gebruiken tijdens het maken van nieuwe berichten en pagina’s, je kunt ook filters toepassen op basis van post types om een website voor de gebruiker optimaal weer te geven.