Volledige begrippenlijst

Concurrentieanalyse

schrijf je in voor de nieuwsbrief meer info

Beschrijving

Bij een concurrentieanalyse wordt een analyse gemaakt van de voornaamste concurrenten van een onderneming. Op basis van deze informatie kun je de kwaliteit van je eigen onderneming verbeteren. Bij dit soort onderzoek wordt een interne analyse voorafgegaan aan een externe analyse. Wat is concurrentieanalyse en hoe gaat dit proces in zijn werk?

Definitie concurrentieanalyse

Niet alle concurrenten worden bij een concurrentieanalyse onder de loep genomen, normaal gesproken zullen dit de vijf meest direct concurrenten zijn. In de analyse komen verschillende zaken aan bod zoals:

  • De doelstellingen van de concurrentie.
  • De strategie die de concurrentie toepast.
  • Het assortiment van de concurrenten.
  • De prijzen die de concurrenten hanteren.
  • De wijze waarop de concurrentie marketing inzet.

Naast de positieve kenmerken van de concurrerende bedrijven worden ook de minder sterke aspecten geanalyseerd.

Wat kun je met een concurrentieanalyse bereiken?

Door te bepalen hoe concurrerende bedrijven opereren kun je intern aanpassingen doorvoeren om de (online) concurrentiepositie te versterken. Denk aan dit soort vraagstukken:

  • Hoe kun je als onderneming onderscheid maken?
  • Hoe ga je om met de concurrentie?
  • Welke zaken kun je beter uitvoeren?
  • Op welk gebied kun je beter niet concurreren?

Hoe voer je een concurrentieanalyse uit?

Er zijn verschillende manieren om de analyse uit te voeren, hier zijn enkele algemene onderdelen:

  1. Maak een lijst met de vijf primaire concurrenten om een focus te bepalen.
  2. Bepaal de aspecten die je gaat analyseren en waar je meer over wilt weten.
  3. Probeer te doorzien welke doelstellingen de concurrent heeft bepaald voor de toekomst.
  4. Zoek uit wie de klanten zijn en welke redenen zij hebben om diensten of goederen af te nemen.
  5. Vergelijk de prijzen en acties van concurrenten.
  6. Bekijk hoe de concurrentie omgaat met klantenservice.
  7. Analyseer de marketingstrategie die de concurrerende bedrijven hanteren.

Door zowel de positieve als negatieve aspecten in kaart te brengen kun je de interne organisatie verbeteren om zo een betere concurrentiepositie in te nemen. Online kan dit voor zoekmachine optimalisatie gaan zorgen.