Bij een concurrentieanalyse wordt een analyse gemaakt van de voornaamste concurrenten van een onderneming. Op basis van deze informatie kun je de kwaliteit van je eigen onderneming verbeteren. Bij dit soort onderzoek wordt een interne analyse voorafgegaan aan een externe analyse. Wat is concurrentieanalyse en hoe gaat dit proces in zijn werk?
Niet alle concurrenten worden bij een concurrentieanalyse onder de loep genomen, normaal gesproken zullen dit de vijf meest direct concurrenten zijn. In de analyse komen verschillende zaken aan bod zoals:
Naast de positieve kenmerken van de concurrerende bedrijven worden ook de minder sterke aspecten geanalyseerd.
Door te bepalen hoe concurrerende bedrijven opereren kun je intern aanpassingen doorvoeren om de (online) concurrentiepositie te versterken. Denk aan dit soort vraagstukken:
Er zijn verschillende manieren om de analyse uit te voeren, hier zijn enkele algemene onderdelen:
Door zowel de positieve als negatieve aspecten in kaart te brengen kun je de interne organisatie verbeteren om zo een betere concurrentiepositie in te nemen. Online kan dit voor zoekmachine optimalisatie gaan zorgen.