Met Google Voice Search is het mogelijk om zoekopdrachten in te spreken in plaats van in te typen. Naast het zoeken op Google kan spraakherkenning ook gebruikt worden om apparaten te besturen en software te bedienen. Wat is Google Voice Search en wat is er zoal mee mogelijk?
Google Voice Search werd in 2010 gelanceerd onder de naam Voice Action, met het doel spraakcommando’s te gebruiken om Android toestellen te bedienen. In eerste instantie was deze functie alleen beschikbaar voor Amerikaans Engels, later werden andere talen toegevoegd waaronder de Nederlandse taal in 2010. Toen Android 4.1+ uitkwam werd Google Voice Search geïntegreerd met Google Now. In 2014 werd de software verbeterd door tot vijf talen tegelijkertijd te “verstaan”.
Hoewel het mogelijk is om via desktop PC’s en laptop met spraak te zoeken, is Google Voice Search met name interessant voor gebruik op mobiele apparaten. Met name op Android toestellen is spraakbesturing nauw verbonden met andere functionaliteit op een smartphone of tablet. Naast zoekopdrachten inspreken kan de gebruiker applicaties starten, notities maken of tekstberichten sturen met de “spraak naar tekst” functionaliteit. Hoewel een aantal van deze functies ook beschikbaar zijn voor het Apple iOS platform, wordt op deze apparaten gebruik gemaakt van de Siri spraakassistent wat de functionaliteit op iOS toestellen beperkt. De Siri spraakherkenning maakt het overigens wel mogelijk om direct via Google informatie op te zoeken.
Met de opkomst van “slimme apparaten” zoals luidsprekers met spraakherkenning, komen er steeds meer commerciële toepassingen voor spraakopdrachten. Alexa van Amazon is een geduchte concurrent die je producten op Amazon.com laat bestellen via spraakherkenning. Ook Google heeft een lijn aan slimme apparaten die werken op basis van Google Voice Search. Zo kun je zoekopdrachten uitvoeren, het weerbericht opvragen en zelfs vragen aan de spraakassistent om jouw kinderen een sprookje te vertellen voor het slapengaan. Door Voice Search zullen er meer longtail-keywords gebruikt worden, het is belangrijk om hier rekening mee te houden bij zoekmachine optimalisatie.