Bij consumentenmarketing wordt marketing en promotie gericht op eindconsumenten die producten of diensten niet (primair) zullen gebruiken voor zakelijke doeleinden. Benadering van mogelijke klanten vindt doorgaans plaats op een meer informele wijze in vergelijking met marketing naar bedrijven of overheden. Wat is consumentenmarketing, en hoe verschilt deze vorm van marketing ten opzichte van andere doelgroepen?
De grootste afzetmarkt voor aanbieders is de groep consumenten. Uiteindelijk valt iedereen onder deze doelgroep, ook de directeur van een onderneming of de president van een land. Deze diversiteit vereist ook een andere wijze van marketing en promotie dan bij andere doelgroepen het geval is. De markt kan in drie categorieën worden onderscheiden:
Bij consumentenmarketing gaat het om de categorie Business to Consumer. Daarbij zijn enkele specifieke kenmerken te onderscheiden:
De buurman links kan compleet anders denken en handelen dan de buurman rechts. Dit betekent dat bij consumentenmarketing een grote diversiteit in promotionele acties vereist is. Of anders gesteld “zoveel mensen, zoveel wensen”. Aanbieders zullen doorgaans uitgaan van de vraag vanuit de markt, al is dit niet altijd van het grootste belang. Klanten vragen misschien niet naar pindakaas met stukjes pinda, maar wanneer de pindakaas fabrikanten zichzelf in de kijker wil spelen moeten ze met een nieuw product komen. Deze vernieuwingsdrang speelt samen met marktsegmentatie de grootste rol binnen consumentenmarketing. Doelgroepgericht aanbieden is de tweede grote factor, wat zeker met online advertising zeer nauwkeurig uitvoerbaar is. Dit kan overigens ook verkeerd vallen. Zo kwam pennenfabrikant Bic ooit met een roze balpen voor vrouwen, wat door veel consumenten als denigrerend werd ervaren.