Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

De H3 tag is één van de zes tags die gebruikt kan worden om een kop aan te geven op een webpagina. In dit geval betreft het een subkop van een subkop, die in rangorde na H2 en voor H4 komt. Hoewel er zes tags bestaan worden in praktijk de laatste drie tags nauwelijks gebruikt. Wat is H3 en wat is de functie van deze tag?

Wat is H3?

Een H1 tag is de hoofdtitel en daarmee voornaamste kop van een webpagina. Subkoppen worden met een H2 tag aangeduid terwijl H3 weer een onderverdeling is van de vorige. Een H1 tag behoort slechts eenmaal gebruikt te worden terwijl de resterende H-tags in principe onbeperkt te gebruiken zijn. Ze zijn met name gericht op het verhogen van de leesbaarheid op een pagina, ze worden daarnaast ook gebruikt als zoekmachine optimalisatie voor webcrawlers.

Gebruik in navigatie

Een langere tekst op een webpagina zal doorgaans opgebroken worden in meerdere alinea’s. Dit verhoogt de leesbaarheid en het laat de lezer zien waar gedachten of subonderwerpen afgerond worden. In magazines en ook websites is het gebruikelijk om naast alinea’s ook regelmatig subkoppen te gebruiken, dit kan in HTML code met H2 worden gevisualiseerd. Wanneer de subonderwerpen nog verder uitgesplitst worden kan hiervoor de H3 tag ingezet worden. Deze tags komen in praktijk minder vaak voor, met name op lange pagina’s met veel informatie worden ze ingezet om het overzicht te bewaren.

Gebruik voor SEO

Webcrawlers zijn net als veel mensen ‘koppensnellers’. In plaats van pagina’s van A tot Z nauwlettend lezen zoeken ze naar het grote plaatje. Subkoppen kunnen hierbij houvast geven om de inhoud en strekking van een pagina te bepalen. Daarom wordt er binnen SEO vaak veel aandacht geschonken aan H-tags waarbij er doorgaans meer aandacht is voor H2 tags dan voor H3 tags. Hoeveel invloed deze tags hebben op het huidige zoekalgoritme is lastig te bepalen omdat er steeds meer informatie wordt geïndexeerd op een webpagina in vergelijking met voorheen.

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z