Download jouw gratis SEO Checklist!
46 checks voor ijzersterke SEO vriendelijke content

Direct gratis in je mailbox
2.400 marketeers en ondernemers gingen je voor
Wekelijks de beste content in je mailbox

Bij e-Commerce marketing worden promotionele activiteiten uitgevoerd om de verkoop van goederen, diensten of andere zaken via digitale middelen te stimuleren. Dit kan door middel van advertenties, zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Ook promotionele activiteiten via social media platformen vallen onder deze vorm van online reclame maken. Wat is e-Commerce marketing en hoe bepaal je als aanbieder de juiste strategie?

Definitie e-commerce marketing

Alle vormen van commerciële promotie die via digitale communicatiemiddelen verlopen vallen onder e-Commerce marketing. Denk aan banner advertenties, mailings met een commercieel aanbod en (betaalde) vermeldingen in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. De laatste jaren is het uitvoeren van promotionele acties via social media enorm in populariteit toegenomen, waarbij regelmatig gebruikt wordt gemaakt van Influencers. Dit zijn mensen die invloed uitoefenen op een groep internetgebruikers met als doel verkopen te stimuleren.

e-commerce marketing sales strategie bepalen

Er zijn verschillende manieren om een e-Commerce marketing sales strategie invulling te geven, hier zijn een aantal opties de ook in combinatie gebruikt kunnen worden:

  • SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door webpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines als Google is het mogelijk de zichtbaarheid te verhogen zonder te investeren in betaalde advertenties.
  • SEA staat voor zoekmachine adverteren. Door betaalde advertenties te koppelen aan zoektermen en specifieke onderwerpen worden er advertenties weergegeven boven de organische zoekresultaten.
  • Bij banner advertising worden advertenties weergegeven op websites van derden of distributie platformen zoals YouTube.
  • Bij social media marketing kan er gekozen worden voor zowel betaalde plaatsingen als voor organische promotie via de gebruikers.
  • Bij Influencer marketing worden personen die via internet een publiek aan zich hebben gebonden ingezet om promotie te maken voor commerciële aanbieders.
  • Promotionele mailings en nieuwsbrieven worden ook vaak ingezet, zowel om aandacht te vestigen op een product of dienst, of als direct verkoopinstrument. Door aangepaste wetgeving zijn mail acties wel aan banden gelegd.

Het is eveneens mogelijk om e-Commerce marketing te koppelen aan traditionele vormen van promotie, denk aan posters of flyers met een verwijzing naar een website of hashtag.

Volg ons online

Regelmatig delen we inhoudelijke kennisvideo’s op YouTube.
Volg ons op Instagram voor minder officiële posts.
Blijf op de hoogte via LinkedIn van blogs en zakelijk nieuws.
Volg ons op Facebook.

Al onze begrippen

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z