Bij e-Commerce marketing worden promotionele activiteiten uitgevoerd om de verkoop van goederen, diensten of andere zaken via digitale middelen te stimuleren. Dit kan door middel van advertenties, zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Ook promotionele activiteiten via social media platformen vallen onder deze vorm van online reclame maken. Wat is e-Commerce marketing en hoe bepaal je als aanbieder de juiste strategie?
Alle vormen van commerciële promotie die via digitale communicatiemiddelen verlopen vallen onder e-Commerce marketing. Denk aan banner advertenties, mailings met een commercieel aanbod en (betaalde) vermeldingen in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. De laatste jaren is het uitvoeren van promotionele acties via social media enorm in populariteit toegenomen, waarbij regelmatig gebruikt wordt gemaakt van Influencers. Dit zijn mensen die invloed uitoefenen op een groep internetgebruikers met als doel verkopen te stimuleren.
Er zijn verschillende manieren om een e-Commerce marketing sales strategie invulling te geven, hier zijn een aantal opties de ook in combinatie gebruikt kunnen worden:
Het is eveneens mogelijk om e-Commerce marketing te koppelen aan traditionele vormen van promotie, denk aan posters of flyers met een verwijzing naar een website of hashtag.